Tänä kesänä uutisoitiin siitä, että Mielenterveysjärjestö Mielen (aikaisempi nimi Suomen Mielenterveysseura) kriisipuhelimeen oli tullut enemmän soittoja kuin koskaan ennen tämän puhelinpalvelun historiassa. Heinäkuun soittomäärä oli 23000, mutta vain joka viidenteen pystyttiin vastaamaan. Ihmissuhdeongelmien ja arjen haasteiden ohella soittajilla oli mm. työ-ja opiskeluhuolia. Kesällä uutiskynnyksen ylitti myös tieto siitä, että nuorten terveysongelmista yleisimpiä ovat mielenterveysongelmat. Voisiko syynä tähän huolestuttavaan suuntaukseen olla aina vain kasvava tehokkuuden vaatimus ja elämän suorituskeskeisyys?
Ihmisten elämä on muuttunut kiihtyvällä vauhdilla ja teknologinen kehitys on mahdollistanut huimia edistysaskelia. Oletuksena on ilmeisesti, että myöskin ihminen kehittyy tehokkaammaksi, sekä fyysisesti että psyykkisesti. Fyysisesti haastaviin tehtäviin on kehitetty mm. ulkoinen tukiranka eli eksoskeleton. Päälle puettava ulkoinen tukiranka antaa fyysisen työn tekijälle hydrauliikan avulla lisää voimaa. Se toimii kuin jousipyssy: se varastoi energiaa, kun käyttäjä esimerkiksi kumartuu ja vapauttaa sitä, kun käyttäjä nostaa painavaa esinettä. Ulkoista tukirankaa on kokeiltu Fordin tehtailla Michiganissa. Tekoäly on todellisuutta ja robotteja rakennetaan jo peruskoulussa. Ohjelmointia opiskellaan pienestä pitäen. Mutta tietokoneet eivät osaa vielä ajatella, sillä niillä ei ole mielikuvia, joiden varassa tietoinen ajattelu tapahtuu, on todennut tekoälytutkija Pentti O. Haikonen.
Vaikka filosofisesti ajatellen ihmisen tulisi kilvoitella vain oman itsensä kanssa, vertailua ja kilpailua ei voi välttää. Vauvalle annetaan Apgar-pisteet heti syntymän jälkeen ja sen jälkeen jokaisessa elämänvaiheessa ihminen on arvioinnin kohteena. Päiväkodista lähtien arvioidaan lapsen kehitystä. Peruskoulussa arviot saadaan alkuun rasteina, myöhemmin numeroina. Yläkoulusta saadut arvosanat määräävät sen, mihin nuori pääsee opiskelemaan. Toisen asteen ja ylioppilastutkinnon arvosanat ovat hyvin ratkaisevia jatko-opintoihin pääsyssä. Ja ammattiin valmistumisen tai tutkinnon suorituksen jälkeen kilpaillaan työmahdollisuuksista. Työelämässä käydään kehityskeskusteluja, joissa arvioidaan työntekijöiden ja esimiesten suoriutumista.
Koska työelämä on vaativaa eikä enää mikään työpaikka ei ole ns. varma ja pysyvä, työssä halutaan suoriutua hyvin. Jos työsuorituksen kriteeristö ei ole selkeä, voi tulla kiusaus seurata työtovereiden suoriutumista. Sehän on hyvin helppoa tänä digitaalisena aikana. Pahimmassa tapauksessa tällaisesta voi seurata ristiriitoja ja eripuraa, josta ei ainakaan työssä viihtyminen lisäänny. Onneksi on kehitetty välineeksi mm. ryhmäkehityskeskustelut, jossa yhteisistä pelisäännöistä ja tavoitteista voidaan sopia. Työelämää voidaan kehittää kommunikoinnilla, joka on aidosti vuorovaikutuksellista. Työelämä kulkee kohti yhteistoimintaa ja luovaa tiimityötä. Ollaan havahduttu huomaamaan, että työelämälle on eduksi, että jokaisen ainutlaatuinen potentiaali tunnistetaan ja voidaan saada työelämän käyttöön.
Ei pidä unohtaa, että työ muovaa identiteettiä. Jos koet työssäsi olevasi kovin erilainen ja ikään kuin kengät väärissä jaloissa, voi olla, että työyhteisö ei ole sinulle sopiva. Silloin on todennäköistä, että sinun arvosi eivät kohtaa työpaikan arvoja. Kannattaa luottaa omaan tunteeseen ja toimia tilanteen parantamiseksi. Sinun tilanteesi voi parantua, kun vaihdat työpaikkaa. Joskus elämässä käy niinkin, että ihminen kasvaa ja kehittyy nuoruuden arvoistaan erilaiseksi ja silloin voi olla hyvä miettiä jopa ammatin vaihtoa. Voimme tehdä työelämästä miellyttävämmän, kun rakennamme sitä luottamuksen, avoimuuden ja yhteistyön varaan myönteisessä hengessä. Työ on vain yksi osa elämää, tärkeä osa tosin. Työ on yhteiskunnan toimimiselle tärkeää, ja olisi hienoa, jos jokainen saisi tehdä itselleen sopivaa työtä. Haarniskan saat, kun uskallat olla oma itsesi ja jaat murheesi ja huolesi luotettavien ihmisten kanssa. Vahvistavia harjoituksia löydät Oivamieli -sivuilta. Tietoa muista nettipalveluista löytyy täältä.
”Ethän anna sen tosiasian, että et osaa tehdä kaikkea, estää sinua tekemästä kaikkea sitä, mitä osaat?” Juhani Töytäri
Elise
keskiviikko 28. elokuuta 2019
keskiviikko 21. elokuuta 2019
Kohtuullisuuden jäjillä
Kesälomalla luin kirjan Ritva Rajander-Ruustin kirjoittaman
kirjan Kohtuus kaikessa, enemmän elämää vähemmällä. Kirjassa pohditaan
tasapainon etsimistä työn, ajankäytön ja kulutuksen osa-alueilla. Ritva
Rajander-Ruusti (FM) on perehtynyt työelämää, kohtuullistamista ja kuluttamista
koskevaan kirjallisuuteen ja hän on myös itse vähentänyt työntekoaan
tavoitellessaan parempaa elämää.
Kirjan
kirjoittajalla on monipuolinen tapa käsitellä yksilöiden toimintaa osana
yhteiskuntaa, jossa törmää markkinavoimiin ja luutuneisiin toimintatapoihin.
Kirjassa esitellään monenlaisia tasapainon tavoittelun vaihtoehtoja, kuten
työnteon vähentämistä ja opintovapaiden hyödyntämistä, jotta saa aikaa ja
voimaa luoviin harrastuksiin. Varsinaisesti aivan uusia ideoita ei paljoa
tullut, mutta kirjan lukemisen myötä tuli mietittyä omia tavoitteita ja
valinnanmahdollisuuksia. Jotkut kirjan elämäntarinat myös muistuttivat
läheisten ihmisten valinnoista. Uskoisin, että tämä kirja voisi antaa vahvistusta
sille ajatukselle, että kannattaa tavoitella omaan elämään palauttavia ja
antoisia asioita sen sijaan että panostaa pelkästään työhön. Kirjassa
esitellään myös keinoja, millä voi edesauttaa jaksamista omassa työssään.
Mielenkiintoinen
havainto kirjassa oli, että tilastojen valossa työtunnit ovat keskimäärin
suomalaisilla vähentyneet, mutta vastaavasti kodin- ja lastenhoitoon satsataan
aikaa paljon aiempaa enemmän. Vaatimustaso lastenhoidon kohdalla on kasvanut
paljon; myös vapaa-aikaan satsataan paljon – harrastusvälineistö on kallista ja
laadukasta.
Rajander-Ruusti tuo esiin myös kohtuullistamisen kritiikkiä
– downshiftaaminen muoti-ilmiönä on hyväosaisten ihmisten ilmiö, koska se
sisältää ajatuksen, että työkeskeisyys ja kuluttaminen on ollut liiallista ja
sen huomattuaan ihminen ”hyppää oravanpyörästä pois”. Jos arvot ovat olleet
kohdillaan jo työelämää aloitellessa, ei muutoksiin ole tarvetta. Toisaalta
kaikilla ei ole elämäntilanteen vuoksi valinnanvapautta työnteon määrän
suhteen. Viestintä ja kaupallinen markkinointi kertovat tarinaa kuluttavasta ja
muodikkaasta elämäntavasta, mikä luonnollisesti vaikuttaa meihin jokaiseen.
Kirjan julkaisemisesta on kohta 10 vuotta aikaa, joten nykyään luonnonmukaisuus
on entistä vahvempana trendinä näkyvillä. Viisas kuuntelee eri tarinoita ja
luottaa arkijärkeen sekä kohtuullisiin ratkaisuihin. Kirjan sanoman voisi kiteyttää
ajatukseen, että hyvin toimiva arkielämä luo mahdollisuuksia onnelliseen
elämään.
Heli
Ritva Rajander-Ruusti (2010) Kohtuus kaikessa, enemmän
elämää vähemmällä. Minerva , Helsinki.
keskiviikko 14. elokuuta 2019
Life Design –malli uraohjauksen muutoksessa
Life Design –malli uraohjauksen
muutoksessa
Savickas (2012) on yksi uraohjauksen tutkijoista, joka tarkastelee
työelämän siirtymiä elämän suunnittelun ja narratiivisen ohjauksen lähestymistavasta
käsin. Elämänsuunnittelun käsityksessä korostetaan, että nykyinen urasuunnittelu
on jatkuva prosessi, jossa rohkaistumme kertomaan tarinan itsestä,
identiteetistä ja tulevasta ammatillisesta kasvusta kokonaisvaltaisena
elämänkuvana. Epävakaa talous ja jatkuva muutos työmarkkinoilla vaatii
yksilöiltä uran tarkastelemista toistuvana omien palvelujen ja taitojen
myyntinä useille työnantajille, jotka tarvitsevat vaihtuvat tehtävät ja
projektit valmiiksi. Työelämään pääsy vaatii enemmän syvempää itsetuntemusta ja
identiteetti työtä. Elämänsuunnittelun ajatuksessa tämä tarkoittaa
henkilökohtaisen merkityksen ja oman identiteetin oivaltamista ja uudistamista yhteiskunnassa
useamman kerran työelämämme aikana.
Avoinna olevat työnkuvat ovat muuttuneet tilapäisiksi
tehtäviksi ja tarjolla on määräaikaisia projekteja, ja pysyvät työpaikat ovat
yhä harvinaisempia. Perinteinen testeihin perustuva soveltuvuusarviointi ajatuksella
olenko oikea tyyppi tiettyyn ammattiin ja ”matching” –logiikka
ei toimi tämän päivän koulutusala ja itselle sopivan ammatinkuvan valinnassa
samalla tavalla. Uran rakentamisen teoriassa ymmärretään, että ammatillinen
minäkuva rakentuu sosiaalisessa vuorovaikutuksessa, jatkuvan muutoksen kontekstissa
ja on elinikäinen
prosessi. Keskeistä on tunnistaa, missä opiskelu- tai työympäristöissä käsitys
itsestä, tarpeista ja tavoitteista vastaavat sosiaalisesti rakentuneita
odotuksia työn roolista ja osaamisen vaatimuksista.
Uran rakentamisenteoria
pähkinänkuoressa!
Ura rakentamisen teoriassa urasuunnittelun ajatellaan
etenevän kehityksellisten vaiheitten kautta. Reflektoimalla käsityksiä itsestä
rehellisesti vahvistamme identiteetin selkeytymistä meille mahdollisiin työelämän
rooleihin, joilla yhä uudelleen rakennamme yhtenäisyyttä ja jatkuvuutta elämäntarinamme
muodossa. Luomme itsestämme ammatillista persoonaa kuvaavan tarinan! Kertomuksen,
joka kertoo, kuka olemme, sekä vision siitä, millaiset ammatilliset aiheet
motivoivat ja millaiseksi haluamme osaajana kasvaa. Elämänuran suunnittelun
keskeisiä tavoitteita on refleksiivisyys, identiteetti, uran sopeutumiskyky ja
tarkoituksellisuus. Uranrakennusteoriassa identiteetti tarkoittaa sitä, miten
ihmiset ajattelevat itsestään suhteessa sosiaalisiin rooleihin. Identiteetti
rakennetaan yhdessä sosiaalisen kanssakäymisen kautta!
Työelämän siirtymien seurauksena meidän on ikään kuin
neuvoteltava henkilökohtainen psykologinen sopimuksemme uudelleen löytääksemme ammatillisen
paikkamme ja sopeutuaksemme työelämän muutokseen. Ammatillinen minäkuva
muotoillaan liittyessä aktiivisesti ammattialan sosiaaliseen ryhmään tai
työyhteisöön, joka sosiaalisten tarinoiden kautta tunnistaa kykyjämme,
tietojamme ja arvojamme vastaavan merkityksellisen työnteon tarkoituksen. Uusien
näkökulmien avulla yksilöinä saamme itseluottamusta ja valmistaudumme tietoiseen
ammatillisen suunnan valintaan ja päätöksentekoon. Hyvinvointiamme tukevan
uuden ammatillisen suunnan löytämisestä otamme itse vastuuta sanoittamalla tulevaan
työelämään liittyvien asioiden tärkeysjärjestystämme.
Minun uratarinani malli tarjoaa luovia ajattelun työkaluja
siihen, miten tarkistamme ja reflektoimme käsityksiä itsestä ja odotuksista suhteessa
työn ja ammattien mahdollisuuksiin. Reflektointi oman uratarinan rakentamisessa
tarkoittaa kykyämme arvioida uudelleen tapahtuneita kokemuksiamme, ajatuksia ja
tunteita ja millaista merkityksenantoa elämänkokemuksista tulkitsemme. Ikään kuin käsikirjoitamme uudelleen uratarinan,
jossa ihminen löytää uusien näkökulmien ja itselle joustavampien
toimintasuunnitelmien avulla tasapainon ja vastaavuuden itselle mahdollisen opiskelun
tai työn kontekstiin!
Esimerkiksi työntekijä, joka aloittaa uudessa työpaikassa,
muutos haastaa sopeutumaan uuteen työrooliin. Alussa voi tuntua vaikealta oppia
ammatissa käytettävä työtaitoja ja terminologia. Työnkuvan sisäistäminen osaksi
ammatillista minäkuvaa edistää aktiivinen asennoituminen ja tuoreet näkökulmat uusien
tehtävien hoitamiseen. Työpaikan sosiaalisten vuorovaikutus tilanteiden ja tiedonhaun
avulla laajennamme näkymät ja selvitämme tehtävänkuvan ja rutiinit. Hiljalleen
kasvava tietoisuus vakiinnuttaa työn rooliin, koemme hallitsevamme ammatillisen
roolin ja työn vaatimukset. Lopulta luovumme siitä joko vapaaehtoisesti, kun haluamme
uutta suuntaa vaihtamalla työpaikkaa, tai pakotetusti, kun organisaatiomuutokset
edellyttävät ammattitaidon päivittämistä.
Sopeutumiskyky työelämän
muutoksessa
Halukkuutemme todella kohdata stressiä aiheuttava
epätasapaino tai työelämän siirtymä uratarinan yhdessä rakentamisena ja uramuutosta
edistävillä käytännön toimilla, kutsuu esiin kunkin yksilöllisen
sopeutumiskyvyn. Kun vallitseva tilanne ylittää oman sopeutumisemme rajat,
olemme valmiita näkemään tosiasiat niin myönteiset kuin kielteisetkin. Pyrimme
tavoitteelliseen elämän ja uran suunnittelua rakentavan tarinan työstämiseen. Pienten
tarinoiden kertomisen kautta tutkimme vahvuuksiamme eri tekemisten äärellä!
Arvioimme realistisesti ammatillista identiteettiä suhteessa työmarkkinoiden tarjoamiin
mahdollisuus skenaarioihin. Elämän ja uran tarinoissa on tiedostettava
mahdolliset itseä rajoittavat ajatukset ja huolet, jotka usein estävät meitä
näkemästä jotain mikä puuttuu ammatillisesta elämästämme! Jotain, mitä yksilönä
kaipaat ja tarvitset. Tarinoiden merkitys tulee esiin silloin, kun oivallamme
jotain itselle merkityksellistä ja itse-tietoisuus auttaa näkemään ympärillämme
olevia työelämän mahdollisuuksia. Savickasin uran rakentamisen teoriassa muutos
merkitsee, että voimme muuttaa joko itseämme, ympäristöä tai molempia.
Yhteenvetona todetaan, että uran sopeutumiskyky nähdään
ihmisten yksilöllisinä itsesäätelyn resursseina. Uran sopeutumiskykyjä kuvataan
seuraavien käsitteiden avulla: huolenaihe, hallinta, uteliaisuus ja
itseluottamus. Huoli omasta ammatillisesta tulevaisuudesta auttaa varautumaan
siihen, mitä voi tulla seuraavaksi. Hallinta tarkoittaa halua ottaa vastuu itsensä
ja ympäristönsä muokkaamisesta vastaamaan opiskeluja tai työelämää koskevaa muutostoiveita,
joka vaatii itsekuria, ponnistelua ja sinnikkyyttä. Uteliaisuus merkitsee aitoa
kiinnostusta ajatella itseään eri tilanteissa ja rooleissa eli muotoilla
vaihtoehtoisia tulevaisuuden ura ja työ skenaarioita. Olennaista on aktiivinen omien
ominaisuuksien ja kykyjen tutkiminen, vuorovaikutus ja tiedon hakeminen
ammatillista teemoista, ja mahdollisuuksista työn maailmassa, joissa voi toteuttaa
itseä. Itseluottamusta rakentuu, kun tunnistaa saavutettavissa olevan ammatillisen
päämärän ja keinot toteuttamiseen.
Olennaista on, että elämme ammatillisen tarinamme todeksi eli
teemme näkyväksi uratavoitteemme merkityksellisten ihmissuhteiden sekä opiskelu
että työ verkostojemme kautta. Pelkkä yksin asioiden pohtiminen ei riitä muutoksen
hallitsemiseksi ja ura tavoitteidemme saavuttamiseksi. On mentävä rohkeasti
kohtaamaan ihmisiä, jotka työskentelevät aloilla ja työnkuvissa, antavat
koulutusta aiheista, joista olemme kiinnostuneita.
Johanna Viheräkoski
Psykologi, ihmisten itsensä voittamisen ja osaamisen kehittämisen
teemoista innostunut ja työhyvinvoinnin puolesta puhuja.
Lähteet: Savickas,
M. L. (2012). Theory Life Design: A Paradigm for Career Intervention in the 21st Century. Journal of
Counseling & Development Alexandria Vol. 90 (1), s. 13-19. Publisher: Wiley-Blackwell Publishing Ltd
My Career Story Workbook. Autobiographical workbook for life-career
success.
http://www.vocopher.com/CSI/CCI_workbook.pdf
keskiviikko 7. elokuuta 2019
Äitillä on tänään työpäivä - 4 vinkkiä työelämään palaavalle
”Äitillä on tänään työpäivä” on meidän
perheessä viime kuukausina tutuksi tullut lausahdus. Kolme vuotta kotona lasten
kanssa päättyi, ja palasin työhön uraohjauksen psykologiksi. Työ on minulle
pitkältä ajalta tuttua, mutta täysin uuden puolen yhtälöön toi lapset ja heidän
kanssa uudenlaisen arjen aloittaminen. Nyt kun työssä käyminen ja perhe-elämä
ovat jollakin tavalla jo löytämässä yhteistä säveltä, ajattelin jakaa muutaman
ajatuksen perhevapaan jälkeen työelämään palaamisesta. Nämä ovat omia kokemuksiani
asioita, joilla olen huomannut olevan suuri merkitys työn aloittamisen ja
perhe-elämän yhteen sovittelussa.
1) Ota työssä aloittamisen aikatauluihin
väljyyttä
Voitko tehdä
lyhennettyä työviikkoa tai työpäivää? Aina se ei ole mahdollista. Lyhyempi
työaika voi auttaa koti- ja työelämän yhdistämisen harjoittelussa, varsinkin
jos tilanne on sinulle uusi. Työ vie energiaa ja keskittymistä – samoin lapset,
parisuhde ja kotityöt.
Opettele
heräämään aamuisin vartin verran aiemmin, millä saat sopivasti pelivaraa
aamuisten yllätyskäänteiden selvittämiseen. Kaikenlainen kiire ja hoputtaminen
työaamuina syö vanhemman kärsivällisyyttä ja energiaa, mikä tarttuu lapsiin
hyvin sukkelaan. Kannattaa pysähtyä miettimään miten oman perheen aamuista
voisi saada kiireettömältä tuntuvia vaikka aikataulujen mukaan täytyykin mennä.
Kaksosten äitinä olen välillä kysynyt ja ihaillen kuunnellut kokeneempien
kaksosten vanhempien vinkkejä, joilla työ- ja päiväkotipäivien aamuja voi
sujuvoittaa. Vau! Lapsille tosiaan voi pukea jo illalla nukkumaan mennessä
seuraavan päivän vaatteet. Tai jopa lähteä aamulla yöpuvussa päiväkotiin (lapsella
olemme toistaiseksi kokeilleet tätä).
Työaamuisin
kello tikittää tavallistakin nopeampaan tahtiin, joten kaikki uutta arkea
sujuvoittavat asiat ovat kullanarvoisia. Kysy ihmeessä ystäviltä, tuttavilta ja
naapureilta miten heillä työaamut pienten lasten kanssa sujuvat, ja olisiko
heillä jakaa hyviä käytännön vinkkejä. Kaikkea ei tarvitse opetella itse kantapään
kautta.
2) Kodin ulkopuolella hoidossa aloittamista
kannattaa harjoitella
Esimerkiksi
kuntien varhaiskasvatuksen ja seurakuntien järjestämät päiväkerhot ovat tähän
hyvä vaihtoehto (tämän tyyppiset kerhot ovat usein 2 vuotta täyttäneille ja
sitä vanhemmille lapsille). Kun lapsi on tottunut jäämään ulkopuoliseen
hoitoon, voi kynnys päiväkodissa tai perhepäivähoitajan hoidossa aloittamiseen
olla pienempi. Lapsi tietää miten kodin ulkopuolella järjestetty kerho-, hoito-
tai päiväkotikuvio menee. Tämä voi auttaa ihan merkittävällä tavalla siinä,
että hoitoon lähtemisen ja sinne jäämisen opettelussa ei tarvitse lähteä ihan
alusta liikkeelle. Se on iso helpotus tilanteessa, jossa kotona ollut vanhempi
aloittaa työn ja arkipäivien rytmi ja sisällöt muuttuvat kertaheitolla. Jos
kerhoon meneminen ei ole mahdollista, löytyisikö vakiohoitaja, jonka luona
käydään tai joka säännöllisesti käy hoitamassa lasta/lapsia vaikka muutaman
tunnin kerrallaan?
Kun
varsinainen päivähoito alkaa mieti pystytkö menemään mukaan muutamina
ensimmäisinä päivinä lapsen kaveriksi. Oman vanhemman kanssa uuteen paikkaan,
aikuisiin ja lapsiin tutustuminen sekä päiväkodin rutiineihin mukaan meneminen
ei jännitä niin paljon. Jokainen lapsi ottaa omalla tavallaan uutta tilannetta
haltuun, kuten vanhemmatkin yksilöllisesti. Hoitopaikkaan yhdessä tutustuminen
helpottaa sekä lasta että vanhempaa kun paikan päivärytmi tulee tutuksi (”päiväunien ja välipalan jälkeen menette
ulos, sitten isä/äiti tulee hakemaan”. Eli jälleen aamut voivat sujua
mukavammin, ja vanhempien on helpompi olla hermostumatta kun lapsella on
turvallinen olo aamulla hoitoon lähdettäessä. Hermostuminen on inhimillistä ja
kaikille käy niin jossain kohdassa. Usein siitä jää vanhemmalle itselleen
typerä ja pettynyt olo, miksi suutuin noin tuossa tilanteessa, eihän pieni
lapsi tahallaan vitkastele matkalla keittiöstä kylppäriin käsienpesulle. Aina ei vaan huvita tai jokin asia voi jännittää tai siirtymän varrelle vaan mahtuu niin monta muutakin mielenkiintoista asiaa. Ihannetilanteessa sulkiessasi päiväkodin
portin perässäsi voit rauhallisin mielin siirtää ajatukset tulevaan työpäivään
ja olla tyytyväinen, että kaikkien päivä on saatu käyntiin mukavalla ja
rauhallisella tavalla.
3) Opettele viimeistään tässä vaiheessa jakamaan
lastenhoito ja kotityöt
Jos perheessänne
on toinen vanhempi, on oikeasti tärkeää tarkistaa säännöllisin väliajoin, että
perheen sisäinen työ on jaettu sopivalla tavalla. Siis juuri teidän perheelle
sopivalla tavalla. Voi olla aika tavallista, että kotona pienten lasten kanssa
oleva vanhempi huomaamattaan ottaa isomman vastuun molempien vanhempien kesken
jaettavissa olevista kotitöistä ja lastenhoidosta. Jos huomaat, että näin on
käynyt ja vaikkei se juuri nyt tunnu erityisen kuormittavalta, voi painolasti
käydä huomattavasti suuremmaksi työn aloitettuasi.
Mitkä
arkiset askareet sujuvat luontevasti toiselta vanhemmalta? Näistä ääneen
sopiminen auttaa siinä, että hommat aiemmin hoitanut vanhempi voi päästää
niistä irti – ja hänen täytyy päästää. Vaikka toinen ei olisi aiemmin hoitanut
perheen pyykkihuoltoa tai lasten nukuttamista, on tärkeää ymmärtää, että hän
osaa hoitaa ne – ja nimenomaan omalla tavallaan. Mikään ei ole niin ärsyttävää
kuin se, että toinen neuvoo koko ajan vieressä miten pyykit ripustetaan, viikataan,
lajitellaan.
Kotitöiden
ja lastenhoidon vastuiden jakaminen vapauttaa toista vanhempaa ottamaan pieniä
hetkiä omaa aikaa, joka on juuri niin tärkeää kuin sen sanotaan olevan. Työhön
palaamisen lähestyessä voi olla hyvä miettiä jo etukäteen miten käytät nuo omat
hetket työssä ja arjessa jaksamista tukevalla tavalla. Vapailla omilla hetkillä
on taipumuksena täyttyä hyvinkin nopeasti jollakin eteen tupsahtavalla
kotityöllä tai lapsen leikkiin kutsulla. Siksi molempien vanhempien omat hetket
on usein varminta laittaa perheen yhteiseen kalenteriin ja pitää sovituista
ajoista kiinni. Entä vanhempien yhteinen aika, miten sen voisi saada
järjestymään?
Jos perheessänne ei ole toista vanhempaa arkea jakamassa on olennaisen
tärkeää suunnitella miten omien hengähdystaukoja järjestäminen onnistuu. Löytyykö
tuttavapiiristä tai lastenhoitopalveluja järjestäviltä tahoilta (esim. MLL:n
hoitajavälitys) luottohenkilöä säännölliseksi lastenhoitoavuksi arkipäiviin
ja vapaapäiviin?
4) Nauti työstä!
Kotona
lapsen tai lasten kanssa eletyn ajan jälkeen kodin ulkopuoliseen maailmaan ja
työhön lähteminen voi tuntua kaivattuun pelastusrenkaaseen tarttumiselta,
välttämättömältä pahalta tai joltakin siltä väliltä. Nauti nyt työn tarjoamasta
mahdollisuudesta päästä käyttämään niitä puolia ja taitoja, joita vanhemmuus ja
työ kotona ei ole mahdollistanut.
Jos
palaat aiempaan työhösi tai ammattiisi tauon jälkeen, saatat huomata, että suhtautumisesi
työhön on muuttunut. Vanhemmuus on muuttanut ja kehittänyt sinua väistämättä
johonkin suuntaan. Niinpä työelämään palaa ainakin joiltain osin eri ihminen
kuin ennen vanhemmuutta. Tunnustele ja tunnista missä kohdissa
suhtautumisesi työhön on nyt erilaista. Tuntuuko muutos hyvältä vai onko se
muutos huonompaan? Onko muuttuneessa olossa riittävän hyvä olla ja tehdä työtä?
Ethän aseta itsellesi heti työn alkaessa liian suuria tavoitteita tai paineita.
Lähde ikään kuin palauttamaan mieleen ja uudestaan perehtymään mitä työsi tai
ammattisi sisältää, ja mitä sinulta työntekijänä odotetaan. Yllättävän nopeasti
saatat huomata, että ruostuneiksi luulemasi taidot ja työkalut ovatkin taas
käytettävissä, ihan riittävän sujuvasti. Tauon jälkeen työhön palatessasi voi
olla myös otollinen kohta löytää jotakin uutta näkökulmaa tai ottaa käyttöön
uusia työtapoja omaan työhön.
Entä
miltä tuntuu päästä syömään lämmin ruoka valmiiseen pöytään työpäivän
lounastauolla? Ehkä aika hyvältä. Kohtuullisen kiireetön kahvikupillinen
katkaisemaan iltapäivän kiireen? Niinpä.
Perhevapaalta työelämään paluun aiheesta toinen blogi tästä.
Perhevapaalta työelämään paluun aiheesta toinen blogi tästä.
Iloa
ja intoa työhön paluuseen!
Jenni
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)