keskiviikko 12. toukokuuta 2021

Kokemuksia aikuisena opiskelusta koronan aikana

Kuvituskuva: Dream Big & Make it happen
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja hyväksiluku opinnoissa. Nuo sanat ovat vaikeasti hahmotettavia. Mitä ne oikein konkretiassa tarkoittaisivat minun kohdallani? Mieli halajaisi opiskelemaan vaan miten edetä? Mitä pitäisi tietää ja mistä hakea apuja? Mielessä pyörii monta kysymystä joihin kaipaa vastauksia. Näin oli ainakin itselläni tutkaillessani opintojen mahdollisuutta keväällä 2020.

Kirjoitan tätä huhtikuun lopulla 2021. Korona-viruksen kanssa taiteilu on vienyt energiaa meiltä kaikilta. Työnteko ja opiskelu ovat ylipäätään aiempaa monin tavoin haasteellisempia tapahtuessaan etänä. Olemme helposti melko yksin kokemustemme kanssa ja kahvitauoilla tai käytävillä tapahtuvaa vuorovaikutusta ei normaaliin tapaan ole. Olemme eläneet poikkeusoloissa yli vuoden.

OPINTOPOLKUNI

Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen on merkittävä osa aikuisena opiskelevan opintopolkua. En tiennyt opintoja harkitessani yksityiskohtaisesti missä määrin osaamiseni on hyväksiluettavissa opintopisteiksi.

Päätin rohkaista mieleni opintojen suhteen keväällä 2020 ja opintoni alkoivat Humanistisessa ammattikorkeakoulussa syksyllä 2020. Opiskelen työelämän kehittäjäksi ja valmistun vuoden 2021 aikana yhteisöpedagogiksi. Opintojen laajuus on 210 opintopistettä. Yksi opintopiste vastaa noin 27 tunnin työpanosta. Sain aikaisemmin hankitusta osaamisesta työelämässä, opinnoissa ja vapaaehtoistyössä hyväksiluettua kolmasosan kokonaisopintopisteiden määrästä.

MITÄ JOS MINÄKIN LÄHTISIN OPISKELEMAAN?

On iso henkinenkin askel aloittaa opinnot aikuisena. Kenties sinäkin, blogin lukija, saatat pohtia uutta urapolkua? Mielessä pyörii ehkä paljon kysymyksiä. Onko aikainvestointi opintoihin varmasti sen arvoista? Pystynkö ja kykenenkö oppimaan uutta tässä iässä? En kuitenkaan osaa käyttää kaikki digihärpäkkeitä ja mitä naapuritkin siitä ajattelee jos alkaa näin vanhana opiskella?

YHTEISÖPEDAGOGIN OPINTOJEN EETOS

Yhteisöpedagogin tutkinto antaa vahvan perustan jatkuvalle ammatillisuuden ja ammatti-identiteetin kehittymiselle prosessina. Yhteisöpedagogit ovat monipuoliset vuorovaikutuksen ja ohjauksen taidot omaavia ammattilaisia. Työyhteisön kehittäjänä on mahdollisuus sijoittua työyhteisöjen ohjaus-, koulutus-, organisointi-, suunnittelu- ja kehittämistehtäviin työelämän eri toimintasektoreille. Itseäni puhutteli eniten opintojen myötä syventyvä yhteiskunta- ja työelämätietous.

MONIMUOTO-OPISKELU ON MAHDOLLISTA TYÖN OHESSA

Opiskelemaan lähteminen liittyy myös oman elämän ajankäyttöön. Päätös opintoihin lähtemisestä vahvistui, kun selvisi, että verkko-opinnot mahdollistavat tutkinnon suorittamisen monimuotoisena ja työn ohessa. Lähiopetusta eli koronan aikana verkkoluentoja on kolmena päivänä kuukaudessa. Ajankäytöllisesti verkko-opiskelu ja opintoihin liittyvät yksilö- ja ryhmätehtävät vaativat oman yllättävänkin suuren ajallisen panostuksensa.

MIKSI JUURI YHTEISÖPEDAGOGIKSI?

Opinnoissa tunnen tulleeni kotiin. Työelämäni ajan olen työskennellyt asiantuntija- ja johtotehtävissä motivoiden ihmisiä toimimaan yhdessä. Minulle on annettu hyvää palautetta kommunikoinnin ja yhteistyön tekemisen taidoistani. Saamani positiivinen palaute on myös koskenut kykyjäni viedä asioita organisoidusti toteutukseen asti. Tuntui erittäin perustellulta lähteä opiskelemaan työelämälähtöistä tutkintoa, jonka arvopohja on yhteneväinen oman arvopohjani kanssa. Ihmislähtöinen, vuorovaikutukseen ja toisen kunnioitukseen perustuva eetos on se arvopohja jolta olen jo lapsuuden perheestäni ponnistanut.

Aikuisopiskelijana on tosi hauskaa ja rankkaa. Olen tutustunut verkossa täysin uusiin ihmisiin ja saanut käydä hedelmällistä ja rikastavaa vuorovaikutusta heidän kanssaan. Olen rakentamassa itselleni tulevaisuuden ammatillista identiteettiä.

Opintojen alku oli lievästi sanottuna kaaosmaista. Olimme ensimmäinen vain verkon kautta koko tutkinnon opiskeleva ryhmä. Korona toi siis opintoihin oman pikantin lisän. Miettiessäni seuraavia ammatillisia askelmerkkejä sain kannustusta ja ohjausta TE-palvelujen uraohjauksen ammattilaisilta. Sparraus vahvisti käsitystäni siitä että olen tekemässä oikeaa ratkaisua. Meillä jokaisella on työelämässä erilaisia vaiheita. Sisällä saattaa kaihertaa onttouden tunne. Omat piilossa olevat kyvyt eivät ehkä tule nähdyiksi tai huomioiduiksi omassa nykyisessä työyhteisössä ja mieli halajaisi kohti uuden oppimista.

OPINTOPOLULLE OHJAUSTA

Kokemukseni perusteella opintojen polku kannattaa valita ja apuja saa. On erittäin palkitsevaa havaita, miten oma työ on rakentanut kokemushistoriaa, josta voi opinnoissa olla hyötyä uudella tavalla. Opintojen aikana esille nousseet asiat ja teemat asettuvat luontevasti osaksi uudistuvaa identiteettiä rikastaen sitä palkitsevalla tavalla ja kasvattaen ruokahalua opiskelua kohtaan. Monipuolista kokemusta ja sen päivittämistä erilailla tulevaisuuden työn taidoilla kaipaa myös yhteiskuntamme. Voisimme kiinnittää enemmänkin huomiota siihen, miten rohkaista yhä useampia aikuisia lähtemään opintielle vahvistamaan omaa osallisuuttaan ja polkuaan pidentyvillä työurilla. Voisimmeko madaltaa opintojen aloittamisen kynnystä? Kysymys kuuluu mitä sinä kaipaisit, jotta lähtisit kohti uutta?

Unelmista totta – opintopiste kerrallaan!



Mari Peltomäki

Tuleva työyhteisöjen kehittäjä, yhteisöpedagogi AMK

Humanistinen Ammattikorkeakoulu, Helsinki


P.S. Lue lisää yhteisöpedagogin ammatista sivuilta https://kokeile.tyomarkkinatori.fi/ammatit/Yhteis%C3%B6pedagogi ja mihin yhteisöpedagogit ovat sijoittuneet työelämässä https://toissa.fi/


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti