keskiviikko 25. lokakuuta 2017

Ajanvaraus TE-palveluiden psykologille


 
 
TE-palveluiden ammatinvalinnan- ja uraohjaus on henkilökohtaista, luottamuksellista ja maksutonta palvelua, johon jokainen työ- tai koulutustilanteesta riippumatta voi halutessaan hakeutua. Ammatinvalinnanohjauksessa hahmotetaan työhön tai koulutukseen liittyvää elämäntilannetta ja toiveita sekä suunnitelmia näiden suhteen yhdessä psykologin kanssa. Jokainen ohjausprosessi rakentuu yksilöllisesti ja näin ollen ohjauksen sisältö ja kesto vaihtelevat. Ohjauksen tavoitteena on auttaa asiakasta löytämään itselle sopiva ratkaisu kiinnostukset, vahvuudet, realiteetit ja mahdolliset rajoitteet huomioiden.

Ammatinvalinnan- ja uraohjausta tarjotaan TE-toimistoissa kasvokkain tapahtuvana palveluna ja tarvittaessa mm. välimatkojen vuoksi puhelimitse tai videolla. Valtakunnallisesti ohjausta tarjotaan TE-puhelinpalveluiden uraohjauksessa puhelin- sekä video-ohjauksena. Asiakkaan on mahdollista valita itselle sopivin palvelumuoto. Ajanvarausohjeet ammatinvalinnanohjukseen alueittain on esitelty alla. Ohjaukseen hakeutumisesta voi tiedustella myös TE-toimistossa asioidessaan tai tarvittaessa jättää yhteydenottopyynnön Oma asiointi -palveluun. Ammatinvalinnasta voit lukea lisää 


VALTAKUNNALLINEN PALVELU:

TE-puhelinpalveluiden uraohjaus palvelee valtakunnallisesti puhelimitse ja videolla. Voit varata itsellesi sopivan ajan osoitteessa https://uraohjaus.te-palvelut.fi/#!/ . Voit saada ohjausta myös ilman ajanvarausta ma ja to klo 12–16 numerosta 0295 020 720.



PALVELUT ALUEITTAIN:
Asiakkaan on mahdollista valita itselle sopivin palvelumuoto. Ajanvarausohjeet ammatinvalinnanohjaukseen alueittain löydät TE-palveluiden sivuilta. Jos kuulut kuntakokeiluun, tiedustele ohjausta omasta kuntakokeilustasi. Ohjaukseen hakeutumisesta voi tiedustella myös asioidessaan tai tarvittaessa voi jättää yhteydenottopyynnön Oma asiointi -palveluun. 


 Heli

tietoja ja linkkejä korjattu 21.9.2022


 
 

 

keskiviikko 18. lokakuuta 2017

Luovutatko liian helposti

Asetamme itse oman elämämme tavoitteet. Työelämää miettiessä haasteita voivat olla esimerkiksi opiskelupaikan saanti, työpaikkahaut, alan vaihtaminen tai uralla mielekäs eteneminen. Haluan tuoda muutamia tavoitteen saavuttamisen pulmakohtia esiin, jolloin pääset miettimään omalta kohdaltasi juuri sinulle ominaisia tapoja, joilla saatat vaikeuttaa omien tavoitteiden saavuttamista. Miettimällä mahdolliset sudenkuopat voit varautua niihin etukäteen ja tunnistaa ne paremmin kohdatessa, jolloin ne ovat helpommin ylitettävissä. 

1. Nopeiden tulosten odottaminen
Mieti tulevaisuutta tänä viikkona, lähikuukausina ja lähivuosina. Mitä voit tehdä tavoitteesi eteen näinä kolmena eri ajanjaksona? Mitä isompi ja monivaiheisempi muutos on, sitä kauemmin sen saavuttaminen kestää. Toisaalta ”verkkojen pitäminen vedessä” usein riittää, etenkin työ- ja opiskelupaikkojen kohdalla saatamme odottaa myös suotuisaa yllätystä, joka saattaa muuttaa tavoitettakin (omalle paikkakunnalle tulee saataville joku uusi, soveltuva vaihtoehto joka tärppää). Tavoitteiden kohdalla väliarvointi pitää yllä etenemisen tunnetta – voit kerätä seikkoja joita olet jo tehnyt ja selvittänyt tielläsi. Kun takanapäin on tavoitteen eteen työskentelyä, voit olla varma että etenet, ehkä muistat myös osaksesi tullutta kannustusta, joka antaa voimia huomiseen.

2. Jäät kiinni aiempiin virheisiin tai menneisyyteen, hidasteen kokeminen esteeksi
Pessimisti ei pety ammattiurallaankaan, mutta hän ei huomaa merkityksellisiäkään seikkoja ympärillään, jotka voisivat edesauttaa tavoitteen toteutumista. Pessimistin elämässä on usein syitä, jotka ovat ajaneet hänet ajattelemaan kielteisesti omista mahdollisuuksistaan. Ehkä hänellä on ollut lähipiiri, joka ei kannusta. Ehkä on ollut menetyksiä ja epäonnistumisia tai häpeää. Mikä sinun elämässäsi on toiminut jarruna? Ehkä voisit kokeilla uhmata kielteisiä ajatuksia ja toimia niistä huolimatta tavoitteen suuntaan. Saatat yllättyä.

3. Muutosvastarinta ja tulevaisuuden pelot
Tuntematon huominen voi tuntua uhkaavammalta kuin tämä hetki puutteineenkin. Vain uskaltamalla ajatella tulevaisuutta, vaikka varautuenkin, voit luoda uutta ajattelua josta on hyötyä tulevaisuudessa. Onni suosii valmistautunutta mieltä. Sinun on tulevaisuudessa helpompi tarttua aukeaviin mahdollisuuksiin, jos olet kehittänyt joustavaa ajattelutapaa etukäteen.

4. Itsensä tai tavoitteen mitätöiminen, uskon loppuminen                                                                                      
Itsetuntemus on tärkeää tavoitteellisessa toiminnassa. Kannattaa kysyä itseltäsi, mistä junnaaminen tavoitteen suhteen johtuu. Etkö usko itseesi, etkö usko tavoitteeseen, ovatko pettymykset voittaneet sinut? Vai onko kenties niinkin että tämä ei ollut sinulle oikea tavoite? Voi toki olla niinkin, että kannattaa jättää tämä tavoite sivupolulle ja tavoitella B-vaihtoehtoa välillä, jos sillä polulla pääsisitkin parempiin tuloksiin.

5. Marttyyriasenne
Tästä asenteesta kannattaa pyrkiä eroon mahdollisimman pian, siitä ei ole hyötyä itsesi, mielialasi tai tavoitteidesi kannalta. Yritä kehittää myönteistä minäkäsitystä ja jättää muu maailma arvoonsa.

6. Tavoitteen asettamisen pulmat
Mihin laitat rimasi asioiden suhteen? Matalampi rima on helpompi ylittää, mutta korkeamman riman ylittäminen tuo suurempaa tyytyväisyyttä ja enemmän myönteisiä tuloksia kerralla. Saatat asettaa riman myös liian korkealle. Korjausliikkeitä voi tehdä ilman että päämäärä siitä kärsii.

7. Liiallinen yrittäminen
Lentokone voi päästä määränpäähänsä vain jos siivet ovat tasapainossa ja kone noudattaa luonnonlakeja. Ihminenkään ei voi hyvin jos liian pitkään yrittää toimia voimansa ylittäen.  Muista pitää terveydestä ja lähimmäisistäsi huolta niin jaksat paremmin. Silloin myös lähipiiri jaksaa tukea sinua tavoitteissasi.

Heli

keskiviikko 11. lokakuuta 2017

Miten saan oppisopimuspaikan?


Oppisopimuskoulutuksesta noin 80 prosenttia suoritetaan oikeissa töissä työpaikalla ja noin 20 prosenttia ammatillisessa oppilaitoksessa teoriaopintojen parissa. Oppisopimukseen tarvitaan siis aina työpaikka ja työsopimus. Suurin kysymys opiskelijan kannalta on varmasti, miten saan työpaikan? 
Työpaikkaa etsiessä kannattaa hyödyntää kaikki mahdolliset aikaisemmat työelämäkontaktit. Oppisopimuskoulutuksia on aloitettu muun muassa kesätyöpaikassa, TET-harjoittelussa, rekrykoulutuksessa, työkokeilussa, harrastuksen parissa, perheyrityksessä ja työharjoittelussa. Entisiä ja nykyisiä kesätyöpaikkoja kannattaa katsella siis oppisopimuskoulutusta silmällä pitäen. Muista myös hyödyntää kaikki sukulais- ja tuttavapiirissä olevat kontaktit, jotka työskentelevät aloilla, joista olet kiinnostunut.
Kohti omaa ammattia
Oppisopimuksella voi suorittaa kaikkia ammatillisia tutkintoja ja tutkinnon osia. Jos et ole varma, mihin ammattiin haluat opiskella, pohdi millaista työtä haluat tehdä ja katso, millaisia tutkintoja alalle on tarjolla. Jos olet hakenut oppilaitosopintoihin, mutta et ole päässyt haluamaasi koulutukseen, voit suorittaa oppisopimuksella hakutoivettasi tukevia opintoja.
Jos olet aikaisemmin tehnyt esimerkiksi hyllytystöitä kaupassa, työskennellyt apuvoimana rakennuksella tai ollut vaikka vapaaehtoisena urheiluseurassa, kannattaa aikaisemmalle työnantajalle osoittaa halu edetä ja oppia myös muita työtehtäviä. Kun olet näyttänyt olevasi innokas työntekijä, on helpompaa ottaa puheeksi alaan liittyvät ammattitutkinnot ja oppisopimuskoulutus.
Jos olet jo ammatillisessa koulutuksessa, voit suorittaa oppisopimuksella tutkinnon osan vaikka kesätöissä, jos paikan työtehtävät vastaavat opiskelemasi alan tutkintovaatimuksia. Samalla tavalla oppisopimuksen voi suorittaa useammassakin työpaikassa, jos tutkintovaatimuksia vastaavia työtehtäviä ei ole tarjolla samassa paikassa.

Oppisopimus on työsuhde

Työnantaja maksaa oppisopimusopiskelijalle palkkaa eli kyseessä on työsuhde. Siksi työnantajaa kiinnostaa tulevassa oppisopimusopiskelijassa samat asiat kuin missä tahansa työntekijässä: nykyinen osaaminen, mitä olet tehnyt aikaisemmin, missä olet hyvä ja missä haluat itseäsi kehittää.
Työsuhteen merkkinä on työsopimus, johon kirjataan palkan lisäksi viikkotyötunnit, joita oppisopimuskoulutuksessa on oltava vähintään 25 tuntia viikossa. Palkan täytyy olla työehtosopimuksen mukainen. Monissa työehtosopimuksissa on määritelty opiskelijalle maksettava palkka.
Työttömästä työnhakijasta oppisopimusopiskelijaksi
Työn etsiminen on laji, jossa kysytään kärsivällisyyttä ja kykyä kestää lukemattomia ei-vastauksia. Parasta on tarttua puhelimeen, soittaa itseä kiinnostaviin paikkoihin ja kysyä miten hakuprosessissa kannattaa edetä. Työnantaja haluaa kuulla ensisijaisesti hyvän asenteen. Korosta puhelimessa osaamistasi ja kiinnostusta juuri kyseistä työpaikkaa kohtaan. Kerro myös miksi haluat yhdistää työnteon ja opiskelun. Selvitä ennakkoon yrityksen tehtäväkenttä ja pohdi, miksi juuri sinut pitäisi ottaa töihin.
Koita aina saada sovittua henkilökohtainen tapaaminen. Tee tapaamisen tai puhelun tueksi haettavaa työpaikkaa varten räätälöity ansioluettelo. Jos työnantaja epäröi, kerro palkkatukimahdollisuudesta. Jos työnantaja empii edelleen, ehdota työkokeilua. Työkokeilun aikana voit osoittaa, että haluat oppia alasta lisää ja asenteesi työntekoa, työkavereita sekä asiakkaita kohtaan on hyvä. Työkokeilu voi avata oven oppisopimukseen, jonka avulla sinusta voidaan kouluttaa juuri yrityksen tarpeisiin räätälöity osaaja.
Lue lisää oppisopimuskoulutuksesta ja katso lähimmän oppisopimustoimijan yhteystiedot
sivulta
www.oppisopimus.fi
Minna
linkit päivitetty 24.1.2020

keskiviikko 4. lokakuuta 2017

Ammattiopinnoista ammattikorkeakouluun?

Kiinnostaisiko korkeakoulutus? Nykyisin ammatillisella tutkinnolla saa hakukelpoisuuden korkeakouluopintoihin (asiasta tarkemmin täällä). Kysyin muutamilta ammattikorkeakouluilta joitakin asiakkaitani askarruttaneita kysymyksiä; tässä vastauksia joita sain.

Kuinka suuri osa AMK-opiskelijoista ei ole käynyt lukiota?

Opetushallituksen tilastoista vuodelta 2015 selviää, että ammatillisen tutkinnon suorittaneita uusia opiskelijoita on suunnilleen yhtä paljon kuin lukiopohjalta AMK-opinnot aloittavia. Osalla on jo toinen korkeakoulututkinto suoritettuna, ja jotkut tulevat koulutukseen myös ilman toisen asteen tutkintoa.

Miten hyvin ammatillisen tutkinnon pohjalta yleensä menestytään opinnoissa? Onko eroa lukion käyneisiin? Kannattaako lukiokursseja tehdä opintojen tueksi?

- Muotoilun ja viestinnän koulutusohjelmissa ammatilliselta puolelta tulleilla opiskelijoilla voi olla huomattavasti enemmän jo edeltävää osaamista muotoilun ja viestinnän käytännön taidoissa kuin lukiosta tulleita. He voivat toimia esimerkiksi kalustemuotoilussa puuseppinä, mallinrakentajina ym. ja auttaa muita opiskelijoita jopa apuopettajina näissä aineissa. Haasteita on esseiden ja raporttien kirjoittamisessa sekä englannin ja ruotsin kielessä, useimmiten eniten ruotsissa.

- Tekniikan alalla on havaittu, että nimenomaan ammatilliselta puolelta tulleilla on huomattavia vaikeuksia LUMA-aineissa (matikka, fysiikka, kemia), esseiden ja raporttien kirjoittamisessa sekä ruotsin kielessä. Näiden asioiden/aineiden opiskeluun kannattaa panostaa. Toisaalta ammatilliselta puolelta tulleilla on alaan liittyvää käytännön osaamista, mitä lukion käyneillä puolestaan ei ole.

- Oman kokemukseni mukaan ammatillisen puolen opiskelijat pärjäävät yhtä hyvin opinnoissaan kuin muutkin. Motivaatio ensisijaisesti ratkaisee. Haasteita heillä on enemmän kielissä kuin lukion käyneillä, mutta kenenkään valmistuminen ei ole jäänyt kieliopinnoista kiinni.

- Jos opiskelija on motivoitunut opiskelemaan tradenomiksi, en näe syytä käydä lukion opintojaksoja. He pärjäävät varmasti muutenkin.

Uraohjauksen mietteitä aiheesta
Osa ammatillisen tutkinnon pohjalta opiskelemaan haluavista on alanvaihtajia, eivätkä välttämättä pysty suoraan hyödyntämään saman alan toisen asteen tutkintonsa osaamista ammattikorkeakoulussa. Alanvaihtajallekin aiemmin opitusta voi kuitenkin olla hyötyä, tai aiempi ala voi jopa viedä opintoja harvinaisempaan suuntaan, mistä voi olla hyötyä työllistymisen kannalta.
Lukion kurssit voivat auttaa menestymään pääsykokeissa ja toki sen jälkeen opinnoissakin, joten tuskin ne turhiakaan ovat, mutta kannattaa harkita asiaa oman tilanteen ja toiveissa olevan alan mukaan. Yksittäisiä lukiokursseja voi opiskella omatoimisesti, verkko-opintoina tai aikuislukiossa.

Eli yhteenvetona voinee todeta, että jos motivaatio on kohdallaan, ei ole syytä ujostella ammattikorkeakouluun hakemista. Kiitos vastanneille opintokoordinaattoreille ja hakutoimistoille!
Satu