Varsinkin ensimmäistä ammattia valittaessa voi olla vaikea päättää, mihin lähtisi opiskelemaan, kun oppilaitoksia ja
opintoaloja on niin paljon. Toisen asteen opintojen, ammattikorkeakoulun ja
yliopiston välillä valintaa tehdessä voi miettiä, onko enemmän lukija- vai
tekijätyyppiä, enemmän teoreettinen kuin käytännöllinen ja miten pitkään on
valmis opiskelemaan. Oppilaitoksista ja opintolinjoista saat tietoa Opintopolusta tai oppilaitosten verkkosivuilta. Myös oppilaitosten opintotoimistoihin suoraan yhteyttä ottamalla saat tarkempaa tietoa opintojen sisällöistä ja oppilaitoksista. Ole rohkeasti yhteydessä! Oppilaitokset kertovat mielellään tarkemmin toiminnastaan. Monissa oppilaitoksissa järjestetään myös avoimia ovia ja tutustumiskäyntejä.
Voi myös olla vaikea hahmottaa konkreettisesti, mitä työltä toivoo, jos ei ole
vielä juurikaan työkokemusta. Kuitenkin jokainen lyhytkin työkokemus tai
harjoittelu auttaa hahmottamaan työelämää ja sen vaatimuksia. Jos olet
esimerkiksi ollut kassatyössä, olet ehkä huomannut, että pidät
asiakaspalvelusta, mutta et pidä istumisesta. Tai ehkä huomasit varastotyössä
ollessasi pitäväsi enemmän ruumiillisesta työstä. Moni osaa usein sanoa,
millaista työtä ei ainakaan halua. Joskus ihmisillä on hyvinkin negatiivisia
ennakkokäsityksiä eri ammateista, jotka eivät välttämättä pidä paikkaansa ja
voivat myöhemmin muuttua. Toisaalta ihmisillä voi olla myös liian ruusuisia
mielikuvia eri ammateista. Työkokeilun avulla voit päästä kokeilemaan tiettyä
ammattia ihan oikeassa työpaikassa ja saada vahvistusta sille, onko alan työ
sellaista mitä olet ajatellut. Ammateista saat tarkemman kuvan
ammattinetistä. Ammattinetissä kerrotaan, mitä mikäkin ammatti pitää
sisällään, millaisella koulutuksella siihen voi päästä ja millaisia ominaisuuksia
työntekijältä kyseisessä ammatissa odotetaan. Jos sinulla ei ole yhtään hajua,
mikä ammatti sinua kiinnostaisi, voit haarukoida kiinnostuksiisi ja toiveisiisi
sopivia ammatteja avo-ohjelman avulla. On kuitenkin hyvä huomata, ettei tehtävä
ole soveltuvuustesti eikä anna valmiita vastauksia.
Vapaa-ajan ja omien arvojen merkitystä ammatinvalinnassa ei myöskään kannata
väheksyä – tästä kerron lisää parin viikon päästä.
Jos ammatinvalinta ei onnistu itsenäisesti pohtien, voit aina ottaa yhteyttä
oman paikkakuntasi TE-toimiston ammatinvalinnanohjaukseen tai valtakunnalliseen puhelinpalveluun ja päästä keskustelemaan ammattilaisen kanssa omista
valinnoista.
Johanna
linkit korjattu 24.1.2020
keskiviikko 30. huhtikuuta 2014
keskiviikko 23. huhtikuuta 2014
Teltan kiinnityksestä
Oletko koonnut telttaa ja kiinnittänyt sitä maahan kiinni?
Tuulisella ilmalla se on erityisen tärkeää. Liian tiukkaan ei parane kiristää
teltan kulmia, eikä kallioon tai hiekkaan saa tappeja kiinni. Pitää valikoida
paikkaa, harkita mitenkä kokoaminen tapahtuikaan, päättää sijainnista ja ehkä
vielä muuttaa paikkaa ja tarkistaa että ei nuku yötään pää alamäkeen osoittaen.
Entä oman mielesi maja? Mitkä ovat tärkeitä kiinnityskohtia
elämässäsi? Tärkeitä ihmisiä, paikkoja, harrastuksia, tavoitteita tai arvoja
jotka sitovat sinut juuri itsesi näköiseen elämään. Onko joku nurkka päässyt
etäämmälle tai nauhat irronneet? Pitäisikö joitakin asioita muuttaa, millaista
on asua tässä asumuksessa ja sinun elämäsi maastossa? Mitä haluat tavoitella
vai onko juuri nyt kaikki hyvin? Pidän tärkeänä ajatusta että maastossa on hyvä
olla monesta paikasta kiinnitettynä, mitä useammasta kohdasta ote on varmistettu, sitä vaihtelevampia
sääolosuhteita on valmis ottamaan vastaan teltan sortumatta.
Heli
keskiviikko 16. huhtikuuta 2014
Unelmista totta
Kohti toivottua tulevaisuutta |
Mistä sinä haaveilet tai suorastaan unelmoit?
Unelmat toteutuvat sitä varmemmin mitä enemmän niiden toteutumiseen uskoo. Silloin myös toimii niiden hyväksi. Kun katsoo elämäänsä taaksepäin, havaitsee aiempia jo toteutuneita haaveita, todeksi tulleita unelmia. Niiden tilalle löytyy uusia. Ne motivoivat, innostavat ja rohkaisevat toimimaan toivotun tulevaisuuden toteutumiseksi.
Unelmat eivät aina toteudu silloin, kun haluaisi eikä sillä tavalla kuin alun perin ajatteli. Silloin kannattaa toimia kuin lehtijutun nainen, siirtää ajankohtaa ja muuttaa toteutustapaa. Elämänkokemuskin auttaa. Oman yrityksen perustaminen on vakaammalla pohjalla, kun on riittävästi työkokemusta ja osaamista, asuntolaina maksettu ja lapset aikuistuneet omilleen. Mielekkäämmältä tuntuvaan ammattiin voi opiskella aikuisenakin. Vapaana taiteilijana voi tulla paremmin toimeen, kun on jo saanut nimeä. Taidetta voi tehdä harrastuksenakin.
Moni haluaa ihmiskeskeiseen työhön, mutta opintoihin on joskus vaikea päästä tai elämäntilanne ei salli alalle hakeutumista. Vapaaehtoistyöhön pääsee helpommin. Palvelutaloissa ja hoitolaitoksissa asuu yksinäisiä huonokuntoisia ihmisiä, jotka tarvitsevat ja haluavat seuraa, virikkeitä, ulkoiluapua ja vaikkapa syöttöapua. Yksinhuoltajat etsivät lapsilleen tukihenkilöitä, miehen tai naisen malleja viettämään vapaa-aikaa ja osallistumaan harrastuksiin lapsen kanssa. Kaukana isovanhemmista asuvat lapsiperheet voivat tarvita ”varamummoa” tai ”varavaaria”. Joskus sellaisia halutaan osallistumaan myös päiväkotiryhmien toimintaan. Kaikilla lapsilla ei omia isovanhempia edes ole.
Silloinkin kun työ loppuu tai terveys vaatii vaihtamaan alaa, kannattaa miettiä, olisiko mahdollista ja oikea aika toteuttaa mielessä ehkä jo pitkäänkin olleita haaveita. Vaikka elämä joskus kolhii ja tuo vastoinkäymisiä, se voi samalla avata oven uuteen, toivottuun suuntaan.
Sari
keskiviikko 9. huhtikuuta 2014
Jännitän jännittämistä
Miettiessäni aihetta jännitys kuulen sivusta mielenkiintoisen puhelinkeskustelun ja korvani nappaavat seuraavaa: ”Sulkapallomailan jännittämisestä olisin kysellyt…”. Hymyilen itsekseni. Sanana jännittäminen ohjaa minut miettimään ihmisen kokemaa jännitystä. Muistan, kuinka lapsena jännitin jännityksen näkymistä itsessäni. En halunnut, että kukaan huomaa, miten käteni tärisevät tai sanani takertelevat. Myöhemmin olen osittain oppinut hyväksymään jännitykseni.
Ihailen esimerkiksi näyttelijöiden taitoa kääntää jännitys positiiviseksi energiaksi, hyväksi esiintymisvireeksi. Ilman jännitystä esitys jää helposti latteaksi eikä siihen panosta. Olen itse tahtomattani lisännyt jännitystä itselleni ja ystävälleni unohtamalla vielä aamulla viilatut lukion historiankurssin esitelmän muistiinpanot kotiin. En suosittele! Tietämykseni Vietnamin sodasta ei ollut loistava eikä muistista ollut paljon apua. Esitelmä oli osaltani epäilemättä täynnä asiavirheitä, mutta virettä siitä ei puuttunut. Mielessä pyöri: ”Älkää vain kysykö mitään…”. En enää muista, kysyivätkö. Tästäkin tapauksesta selvisin lähes kunnialla ja kurssi tuli suoritetuksi.
Huumori auttaa ainakin itseäni rentoutumaan ja suhtautumaan asioihin niiden vaatimalla vakavuudella. Toisin sanoen olen oppinut suhtautumaan itseeni rennommin. Karkeasti jaoteltuna voisin jakaa esiintymistä tai esillä oloa vaativat tilanteet kahtia. Jos asia on minulle tärkeä, keskityn asiaan ja jätän turhan itseni miettimisen. Jos asia tai tilanne ei ole minulle tärkeä, ei esiintymisellänikään ole merkitystä. Tällä en tarkoita, että tarkoituksellisesti unohtaisin artikuloinnin, katsekontaktin ja muut esiintymistä ryhdittävät tekijät.
Samainen puhelu jatkuu: ”Teillä on ilmeisesti joku tietty päivä, jolloin jännittäjä käy hakemassa mailat…”. Hymyni levenee. Mietin jännittäjää ammattinimikkeenä. Epäilemättä luonneammatti itse kullekin tietyssä elämänvaiheessa tai tilanteessa!
Omaa jännitystään voi kokeilla helpottaa seuraavin keinoin:
1. Valmistautuu hyvin. Varaa valmistautumiseen riittävästi aikaa ja mietti valmiiksi, mitä pukee päälleen ja mitä pääkohtia haluaa esityksessään korostaa.
2. Hyväksyy jännityksen. Oman jännityksensä kokee todennäköisesti suurempana ja näkyvämpänä kuin miltä se todellisuudessa muille näyttäytyy.
3. Tekee mukavia asioita ennen jännittävää tilannetta sekä jo edellisenä päivänä. Rentoutuu. Oikeammin -> Tekee mukavalta tuntuvia asioita joka päivä! :)
4. Hengittää syvään ja vapautuneesti.
5. Kuvittelee mielessään onnistuneen lopputuloksen.
6. Ei vaadi itseltään liikaa. Tarpeeksi hyvä riittää.
-Hannele-
Ihailen esimerkiksi näyttelijöiden taitoa kääntää jännitys positiiviseksi energiaksi, hyväksi esiintymisvireeksi. Ilman jännitystä esitys jää helposti latteaksi eikä siihen panosta. Olen itse tahtomattani lisännyt jännitystä itselleni ja ystävälleni unohtamalla vielä aamulla viilatut lukion historiankurssin esitelmän muistiinpanot kotiin. En suosittele! Tietämykseni Vietnamin sodasta ei ollut loistava eikä muistista ollut paljon apua. Esitelmä oli osaltani epäilemättä täynnä asiavirheitä, mutta virettä siitä ei puuttunut. Mielessä pyöri: ”Älkää vain kysykö mitään…”. En enää muista, kysyivätkö. Tästäkin tapauksesta selvisin lähes kunnialla ja kurssi tuli suoritetuksi.
Huumori auttaa ainakin itseäni rentoutumaan ja suhtautumaan asioihin niiden vaatimalla vakavuudella. Toisin sanoen olen oppinut suhtautumaan itseeni rennommin. Karkeasti jaoteltuna voisin jakaa esiintymistä tai esillä oloa vaativat tilanteet kahtia. Jos asia on minulle tärkeä, keskityn asiaan ja jätän turhan itseni miettimisen. Jos asia tai tilanne ei ole minulle tärkeä, ei esiintymisellänikään ole merkitystä. Tällä en tarkoita, että tarkoituksellisesti unohtaisin artikuloinnin, katsekontaktin ja muut esiintymistä ryhdittävät tekijät.
Samainen puhelu jatkuu: ”Teillä on ilmeisesti joku tietty päivä, jolloin jännittäjä käy hakemassa mailat…”. Hymyni levenee. Mietin jännittäjää ammattinimikkeenä. Epäilemättä luonneammatti itse kullekin tietyssä elämänvaiheessa tai tilanteessa!
Omaa jännitystään voi kokeilla helpottaa seuraavin keinoin:
1. Valmistautuu hyvin. Varaa valmistautumiseen riittävästi aikaa ja mietti valmiiksi, mitä pukee päälleen ja mitä pääkohtia haluaa esityksessään korostaa.
2. Hyväksyy jännityksen. Oman jännityksensä kokee todennäköisesti suurempana ja näkyvämpänä kuin miltä se todellisuudessa muille näyttäytyy.
3. Tekee mukavia asioita ennen jännittävää tilannetta sekä jo edellisenä päivänä. Rentoutuu. Oikeammin -> Tekee mukavalta tuntuvia asioita joka päivä! :)
4. Hengittää syvään ja vapautuneesti.
5. Kuvittelee mielessään onnistuneen lopputuloksen.
6. Ei vaadi itseltään liikaa. Tarpeeksi hyvä riittää.
-Hannele-
keskiviikko 2. huhtikuuta 2014
Saitko kutsun soveltuvuustestiin?
Jos kutsu on käynyt kohdallasi,
olet ehkä hakenut kiinnostavaa työ- tai opiskelupaikkaa ja joku on ajatellut
että paikkaa varten on hyvä olla tiettyjä valmiuksia, joita pyritään
soveltuvuuskokein varmistelemaan. Soveltuvuustesti on yksi osa valintaprosessia.
Yleensä sitä edeltää työnantajan tai oppilaitoksen edustajan haastattelu ja
varsinaisen soveltuvuustestin tekee joku muu – psykologi tai konsultti.
Testitilanteessa testaajalla on mielessä, mitä tietoa hän tarvitsee hakijasta
pystyäkseen parhaiten arvioimaan soveltuvuutta kyseiseen tehtävään.
Testiprosessi sisältää yleensä haastattelun ja kynä-paperitehtäviä (sisältäen esimerkiksi
tehtäviä joille selvitetään päättelykykyä, paineensietoa, itseilmaisua,
motivaatiota, toimintatapoja, itsetuntemusta). Joskus mukana on joku työelämän
tilanteita jäljittelevä ryhmätilannetehtävä. Tehtävät voivat olla
aikarajoitteisia, jolloin voi tulla tunne, että aika loppuu kesken. Tehtävät
voivat toisaalta sallia laajaakin harkinnan ja luovuuden käytön ilman
aikarajoja; tällöin puolestaan saattaa mietityttää, miten olisi pitänyt osata
piirtää tai vastata johonkin yllättävään tehtävänantoon. Testaus voi kestää
koko päivän, joten tilanne vaatii kärsivällisyyttä ja keskittymiskykyä. Ohjeet
kannattaa kuunnella huolella ja kysyä mitä ei ymmärrä.
Soveltuvuustestit ovat
vapaaehtoisia, mutta käytännössä testeihin kuitenkin yleensä kannattaa
osallistua. Osallistumattomuus testeihin aiheuttaa sen ettei ole
yhteismitallisessa vertailussa enää mukana toisten hakijoiden rinnalla. Jos on
toistamiseen osallistumassa vaikkapa saman kouluttajan lähihoitajaopintojen
pääsykokeisiin, voi toki käydä keskusteluja, voiko aiempia valintakoetuloksia
hyödyntää uudelleen. Enemmän aikaa ja harkintaa kannattaa käyttää siinä
vaiheessa kun testin tuloksista on mahdollista saada palautetta. Testaajalla on
velvollisuus antaa samansisältöinen testipalaute sekä testin tilaajalle
(työnantaja tai oppilaitos) että testiin osallistuneelle. Testitilaisuudessa
kannattaa kysyä miten ja koska palautetta on mahdollista saada. Palaute voi
olla suullinen tai kirjallinen, hyvä olisi jos siitä voisi keskustella
testaajan kanssa.
Työhön ja koulutukseen liittyvien
soveltuvuustestien tulisi käsitellä juuri näitä asioita: tarkoitus ei ole
esimerkiksi selvitellä syvällisemmin perhehistoriaa tai mielenterveyttä, eikä
terveystiedoista tulisi olla lausunnossa merkintöjä. Työnantajaa ja
oppilaitoksia koskevat omat ohjeistukset terveystietoihin liittyen.
Soveltuvuustestin tilaajalla on vastuu teettämänsä testikokonaisuuden
korrektiudesta, testejä kuitenkin tehdään monenlaisia ja monella
ammattitaidolla. Jos testejä sanotaan psykologisiksi testeiksi, psykologin
tulisi olla testitilaisuuden vetäjänä ja arvioijana ja toimia psykologien
ammatillisten sääntöjen mukaisesti. Työelämän henkilöarviointeja koskevat
seuraavat lait: laki yksityisyyden suojasta työelämässä (2004),
henkilötietolaki (1999) ja laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (1999).
Kun miettii saamiaan testituloksia,
kannattaa kysyä lisätietoa epäselvistä lausunnon kohdista. Usein kuulee että
jos ei ole soveltuvuustestien jälkeen tullut valituksi, niin ei ole rohjennut
kysellä tarkemmin mistä on ollut kyse vaan on jäänyt epäilemään esimerkiksi
yksittäisiä vastauksia tai jotain yhtä sanomistaan tai elämäntilannettaan
syyksi huonoon lopputulokseen. Testaajan näkökulmasta kuitenkin kysymys on ollut
kokonaisuuksista ja hänellä on ehkä mielessään ollut samallekin asialle joku
aivan muu perustelu. Tai ehkä osin kysymys on voinut olla siitäkin, että ”tällä
kertaa ei tullut valituksi” koska hakijoita oli niin paljon, ettei kysymys
ollutkaan varsinaisesti soveltumattomuudesta. Tällöin keskustelu voi lisätä
ymmärtämystä ja harkintakykyä sen suhteen, mitä elämässä kannattaa tehdä
seuraavaksi. Testien tarkoitus on
mahdollistaa nopea tiedonkeruu yhteismitallisesti ja antaa käytännöllisempää
tietoa kyvyistä ja sosiaalisista taidoista kuin mitä pelkässä haastattelussa
tulee ilmi. Silti kuitenkin on vielä jonkin verran matkaa siihen miten
käytännön monimutkaisimmissa työelämätilanteissa toimii oman alan
ammattilaisten keskuudessa, tämä tulee ilmi sitten työtä tehden ajan kanssa. Yleisesti
ottaen testit ovat hyviä lisäämään itsetuntemusta, ja niiden avulla voi verrata
yksilöä suurempaan joukkoon ihmisiä – esimerkiksi onko henkilöllä jotain
tiettyä kykyä tai ominaisuutta keskimääräistä enemmän tai vähemmän.
Testien tulkinta on monivaiheista
kokonaiskuvan rakentamista, joka näkyy parhaimmillaan lausunnon perusteluissa:
mitä testimenetelmiä on käytetty ja onko joku tietty päätelmä tehty
haastattelun perusteella, testin perusteella vai onko se oletus. Esimerkiksi hyvä
päässälaskutaito voi ilmetä monivalintatehtävässä rastina ”lasken mieluummin
päässä kuin laskukoneella” –lauseen kohdalla ja oikeina vastauksina laskutehtävissä
haastattelussa. Jos kaikissa näissä testauksen osioissa menestyi hyvin, niin
todennäköisyys on vahva että laskutoimitukset sujuvat.
Oliko soveltuvuuskokeesta
sittenkään hyötyä, jos laskeminen ei käytännön työssä onnistukaan avokonttorin
melussa? Työntekijä ja työnantaja voivat ymmärtää ympäristöjen vaikutuksen
suoriutumiseen ja pyrkiä järjestämään rauhallisen työtilan. Testien
luotettavuuden ymmärtäminen ja vastuu tulkinnassa on tärkeää. Testit myös
mittaavat erilaisia kokonaisuuksia, joten eri testeistä voi tulla
erisisältöisiä lausuntoja eri sanoin. Se ei kuitenkaan tarkoita välttämättä
testin epäonnistumista. Parhaimmillaan testit lisäävät itsetuntemusta ja
toimivat tukena itselle sopivien ja kiinnostavien työtehtävien löytymisessä.
Myös työnhaussa voi myönteisiä testituloksia hyödyntää miettiessään omia
vahvuuksiaan.
Jos testitulokset mietityttävät,
tärkeää on olla testaajatahoon yhteydessä ja selvittää keskustellen tai
lausuntopapereita pyytämällä, mistä on ollut kyse. Jos olet kenties ilman työtä,
mutta soveltuvuus- ja ammatinvalinta-asiat mietityttävät, kannattaa asiasta
keskustella TE-toimiston ammatinvalinnanohjauksessa tai TE-puhelinpalvelujen Uraohjauksessa. Meillä on työtyylitestejä käytössä, ja niistä voi saada palautetta keskustellen.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)