Olet varmaan kuullut työnantajien etsivän ”hyvää tyyppiä,
jolla on oikea asenne”. Koulutuksen tai työkokemuksen puutekaan ei välttämättä
ole ongelma, kunhan löydetään sopivalla asenteella varustettu hakija. Oikeanlaista
tyyppiä voi kouluttaa, mutta asenteen muuttaminen on vaikeampaa.
Onko oikea asenne vain epämääräinen käsite, jolla voi
perustella rekrytointeja? Asiakkaana on helppo tunnistaa ne työntekijät, joilla
on todellista palveluasennetta. Vaikka yrityksen tarjoama palvelu tai tuote ei
olisikaan tehnyt kauppansa, oikealla asenteella työtä tekevä henkilö saa
asiakkaan tuntemaan itsensä hyvin kohdelluksi. Silloin palaa mielellään
uudestaan asioimaan.
Tänään kohtasin kaksi työntekijää, jotka jäivät mieleeni. Mattopalvelun
työntekijä vaihtoi kioskilla likaantunutta kuramattoa puhtaaseen. Hän nauratti
asiakkaita puhumalla lentävistä matoista ja lupasi levittää tilalle punaisen
maton. Kukaan ei tullut ajatelleeksikaan, että hän olisi ollut häiriöksi,
vaikka häntä piti väistellä ahtaissa kioskin tiloissa. Työkin tuli ripeästi
tehtyä huulenheitosta huolimatta. Toisen työntekijän kohtasin lääkäriaseman
laboratoriossa. Itse näytteenotto sujui kyllä moitteetta, mutta hän vastaili
hyvin työläästi, missä wc sijaitsee, ja mitä hän haluaa minun tekevän. Ja
huokaisi jokaisen neuvonsa jälkeen. ”Täällä pitää näyttää korttia.” (huokaus).
– ”Mitä korttia? Kelakorttiako?” - ”No kelakorttia. Tai ajokorttia.” (huokaus).
Kaikki sujui, mutta lähdin paljon ankeammalla mielellä kuin kioskilta hetkeä
aiemmin. Kumman sinä palkkaisit omaan firmaasi?
Taloussanomien artikkeli antaa uudenlaisia ohjeita
työnantajille: älä palkkaa sitä mukavaa, sosiaalista ja vaikuttavaa tyyppiä.
Palkkaa se hiljainen, sisäänpäin kääntynyt hyväsydäminen henkilö. Voi olla usealla
tavalla oikealla asenteella liikkeellä. Työpaikalle moninaisuus on eduksi! Eräs henkilökohtaisena
avustajana toimiva nainen töihin mennessään lauleskelee ja juttelee
vastaantulijan kanssa siitä, miten mukava on mennä töihin. Asenne tarttuu ja
tuo hyvän mielen. Ikävämmältä on tuntunut, kun joissakin puhelinpalveluissa
nuori nainen kyselee ja neuvoo ylimielisellä asenteella muuta kuin mitä
asiakkaana on kyselemässä. Tämäkin asiakaspalvelija on varmasti työhaastattelussa
ollut aivan toisenlainen. Säilytetään se
asenne, mikä on töitä hakiessa ja ensimmäisinä työpäivinä!
- Satu -
PS Tässä
löytyy HS:n vinkkejä työhaastatteluun ja blogitekstimme
samasta aiheesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti