Osaammeko
navigoida luotettaville sivustoille, jotka tarjoavat rakennusaineita
ammatillisen identiteetin ja työelämän rakentamiseen? ”Kaikki on käden ulottuvilla”, mutta löydämmekö
verkosta luotettavat sivustot, jotka avaavat tietonäkymän, joka vastaa
yksilöllisiin tarpeisiimme? Lukuisat yksityiset henkilöstöpalveluyritykset,
eri alojen ammattiliitot (esim. Akava, STTK ja SAK)
ja kattava eri alojen ja koulutuksien opintopolku-portaali kukin
tarjoavat lisäresursseja uran ja osaamisen kehittämiseen. Lisäksi uudet
keskenään kommunikoivat teknologiat tekevät tulevaisuuden urasuunnittelusta
entistä käyttäjäystävällisempää. Ne voivat tarjota yllättäviäkin opiskelu- ja
työvaihtoehtoja, sekä kannustaa meitä itsemme tutkimiseen ja kehittämiseen
luovalla tavalla.
Julkisten tahojen digitaaliset verkkopalvelut on suunniteltu
helpottamaan yhteydenpitoa kansalaisen ja viranomaisen välillä. Verkkopalvelu
on tärkeä palvelukanava kasvokkaisen ja puhelimitse tapahtuvan asioinnin
ohella. TE-hallinnon verkkopalveluissa saa tietoa ja tukea, tarvittaessa myös
neuvontaa ja ohjausta, jos etsii työtä tai työntekijää. TE-puhelinpalveluissa
kehitetään palveluja asiakkaille ajasta ja asuinpaikasta riippumatta. On
hienoa, että voimme tutkia nopeasti tietoportaalien avulla työ- ja
koulutusmahdollisuuksia laajalla maantieteellisellä alueella, ja suoraan hakea
työtä tai koulutusta. Digitaalisuus helpottaa palvelujen saatavuutta ja
sosiaalista verkostoitumista.
Älykäs alustateknologia muotoilee työnhaun
Kevään 2019 yhteishaku on jo käynnistynyt, ja moni selailee Opintopolkua
hämmentyneenä. Joudumme miettimään omaa
tiedonhakustrategiaamme. Kysymyksiä herää, mistä ja millä hakusanalla löydän
itselleni sopivan koulutusvaihtoehdon ja miten suodatan epäoleellista tietoa?
Mistä kuvakkeesta pitäisi klikata, ymmärsinkö haku- ja valintakoeohjeet sekä
osaanko luoda asiallisen digitaalisen hakemuksen tai ammatillisen
ansioluetteloni. Työuran muutostilanteet, kuten ammatinvaihto tai työn
päättyminen, haastavat kirjatumaan digitaalisiin verkkopalveluihin, jotta saisi
yhteyden työllisyyspalveluihin ja oppilaitoksiin. On pysähdyttävä kuvaamaan
osaamistaan, ja valittava mitkä palvelut auttavat parhaiten oppimista ja
työllistymistä.
Digitaalisen lukemisen taidot urakehityksessä tarkoittavat
internetistä löytyvien tietojen huolellista lukemista ja hyödyntämistä. Lisäksi
tulee ymmärtää nykyajan tietoturvariskit ja oman yksityisyyden suojaaminen.
Taitoihin kuuluu, että osaa käyttää laadukkaita ja reaaliajassa olevia
opiskelu- ja työmarkkinatietoa koostavia tietoportaaleja, sekä käyttää
itsearviointimenetelmiä omatoimisesti.
Edessä on hyvin usein osaajaprofiilin, e-portfolion tai
online-ansioluettelon luominen, jotta sopivat avoimet työpaikat ja oma
ammatillinen osaaminen löytävät toisensa verkkoalustoilla, jotka on kehitetty
“matsaamaan” niitä toisiinsa tekoälyn algoritmien keinoin. Oman osaamisen sanoittamisesta enemmän
kiinnostuneet voivat saada vinkkejä Jyväskylän Yliopiston opiskelijoilla
käytössä olevasta ePortfolion
esittelymateriaalista.
Digitaidot
urasuunnittelussa
Verkkoympäristössä itsensä tutkiminen, ja koulutukseen ja
työelämään liittyvän tiedon suuntaan navigointi vaativat siis syvällisen
ymmärryksen omasta henkilökohtaisesta tavastamme etsiä, vastaanottaa,
käsitellä, arvioida, muokata ja jakaa meille merkityksellistä tietoa. Sekä
diginatiiville että ei-digiajalla syntyneelle ihmiselle pelkkä sovelluksen
kautta asiointi ja tiedonvälittäminen voivat herättää epävarmuutta.
Kirjautuessamme uuteen tietojärjestelmään saatamme kysyä itseltämme, opinko käyttämään
sitä riittävän hyvin. Kannattaa tutkia yhtä sovellusta kerrallaan, aivan
rauhassa vaikkapa ohjevideon avulla. Sähköiset palvelut, joita yritysten (esim.
Linkedin,
Oikotie,
Monster)
ja julkisen puolen työnhaun palveluissa tarjotaan (esim. Oma Yritys-Suomi,
valtiolle.fi,
Kuntarekry,
Työmarkkinatori,
Kela) tai
oppilaitoksien digitaaliset ja multimediaa hyödyntävät oppimisalustat (esim.
Adobe Connect, Moodle, kyvyt)
ovat tukenamme, jotta voimme hallita digitaalista ammatillista
oppimispolkuamme. Digiteknologia antaa mahdollisuuden tehdä asioita uudella
tavalla.
Toivottavasti digitaalinen lukutaito ei jää pelkäksi
sanahelinäksi tietoyhteiskunnan ja yksilön tasolla. Kuinka sitä voi oppia?
Hooley (2017) on kuvannut digitaalisen uranhallinnan lukutaitona, mikä
tarkoittaa kykyä käyttää verkkoympäristöä: etsiä, arvioida tietolähteet, tehdä
yhteyksiä, saada vastauksia kysymyksiin ja luoda positiivinen verkkomaine. Voit
testata omia vahvuuksiasi tulevaisuuden työelämään Sitran uuden työn kuntotestillä
tai perusdigitaitojasi Ylen ylläpitämillä oppimisen Digitreeni -sivustolla. Itsearviointiin perustuvat testit toimivat eräänlaisina tietoisuuden
laajentamisen välineinä itsellesi. Voit
huomata, mitä digitaitoja olisi hyödyllistä oppia. Muista: luottamus digitaaliseen tekemiseen
syntyy vain kokeilemalla!
Miten voit aloittaa uramatkasi digitalisoinnin?
Mitä tietoa tarvitset tehdäksesi tietoisia ja tärkeitä
päätöksiä urapolkusi tienhaaroissa? Voit
syventää itsetuntemustasi verkkotesteillä (taidot,
vahvuuksien
arviointi, persoonallisuustestit: 16Personalities, AVO, Duunikone,
Urakone).
Voit myös kerätä tietoa alojen työllistävyydestä, ammateista, ja niissä
vaadittavista taidoista (Ammattitieto ja ForeAmmatti).
Tiedonhaku on valmis, kun olet kerännyt kattavasti tietoa itsestäsi ja oikeasti
olemassa olevista vaihtoehdoista, sekä vertaillut, zoomaillut ja keskustellut
merkityksellisten ihmisten kanssa. Lopuksi yhdistät kerätyt tiedot asettamalla
tavoitteet opiskelullesi ja työnhaullesi. Älä unohda Plan B –vaihtoehtoja,
jotka voivat osoittautua tarpeellisiksi. Muista, että et ole yksin uraasi
rakentamassa, vaan verkkoyhteydet sekä toisten kanssa keskusteleminen
esimerkiksi oman alasi työnhaun sparrausryhmissä tekevät
tavoitteestasi todellista!
Ole utelias ja päättäväinen, kun etsit vastauksia. Millainen
olet? Millaisten asioiden parissa viihdyt parhaiten? Mitä työtaitoja arvostat
ja haluaisit oppia? Millaiseksi haluat ammatillisena osaajana kasvaa ja
kehittyä? Antaako toiveammatin opiskelun tai uuden työnkuvan ajatteleminen
sinulle energiaa - jos näin on, mitä luultavimmin olet menossa oikeaan
suuntaan. Motivaatiosta saat voimaa matkasuunnitelmien ja –valmistelujen
tekemiseen tulevaa uramatkaasi varten.
Urakehitys on ammatillisen identiteetin rakentamista ja
uskallusta tehdä itselle tärkeitä ratkaisuja. Jos olet eksyksissä opinnoissasi,
on kysyttävä apua
rohkeasti oppilaitoksen opoilta tai työelämän siirtymissä TE-palveluiden
koulutusneuvonnasta ja uraohjauksesta. Ja muista, että aina voit
palata lähtöselvitykseen. Palatessasi olet viisaampi itsesi ja työelämän suhteen.
Muista hyödyntää digitaalisia palveluja ja tietoportaaleja, sillä niistä löydät
ideoita pieniin tai suuriinkin muutoksiin urallasi. Ne myös auttavat sinua
hoksaamaan itsesi ja työelämän erilaiset mahdollisuudet. Oman ajattelumme ja
aikaisempien oppimiskokemusten kautta rakennamme ammatillista minäkuvamme, ja
lopulta teemme omannäköisiä urapäätöksiä.
Johanna
Lähde: Hooley, T. (2017). Developing your career: harnessing the power of the
internet for “digital
career management”. Development and Learning
in Organizations. An
International Journal, 31 (1), 9-11, https://doi.org/10.1108/DLO-07-2016-0066
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti