Helppo sanoa, vaikeampi
toteuttaa ja kuitenkin niin totta. Kun yrityksistä huolimatta ei pääse
haluamaansa koulutukseen tai työhön, mitä voisi tehdä eri tavalla, että
pääsisi. Toisin toimiminen edellyttää, että tunnistaa nykyisen toimintatapansa
ja vahvuutensa, löytää vaihtoehtoisia toimintatapoja ja keinoja lisätä
vahvuuksia sekä vähentää esteitä. Keinojen löydyttyä tarvitaan niihin
panostamista. Muutos ei toteudu itsestään. Panostamiseen tarvitaan aikaa.
Tarvitaan kyllin motivoiva tavoite, että haluaa ja jaksaa panostaa. Peruskoulun
oppiaineiden osaamista voi parantaa ja numeroita sekä keskiarvoa korottaa
aikuislukiossa. Siellä voi suorittaa lukion puuttuvia oppiaineita tai kerrata
niitä ja korottaa arvosanoja. Pääsykoekirjojen ymmärtämistä ja muistamista voi
helpottaa opiskelemalla avoimessa yliopistossa mieleisen pääaineen perusteita.
Avoimen ammattikorkeakoulun opinnot kertovat motivaatiosta ja toimivat alaan
tutustumisena sekä oppimiskokeiluna. Avoimessa ammattikorkeakoulussa on
mahdollista opiskella polkuopintoja ja hakea niiden perusteella
tutkinto-oikeutta. Vastaavalla tavalla avoimen yliopiston suorituksilla voi
hakea erillisvalinnoissa päävalinnan sijasta tai lisäksi. Kun selvittää, mikä
esti pääsemisen, on helpompi panostaa esteiden vähentämiseen.
Kun itsensä kehuminen työhakemuksissa tuntuu vaikealta, avuksi voivat olla
työnhakuvalmennukset. Tutuilta palautteen pyytäminen ja työnantajilta,
asiakkailta ja kouluttajilta saadun palautteen muisteleminen voi myös
helpottaa. Liika vaatimattomuus ei työnhaussa auta. Suorat yhteydenotot
työnantajiin, vaikka paikkoja ei ole haussakaan, ovat nykyaikaa ja edellyttävät
rohkeutta ja itsetuntoa. Oman osaamisen arvostaminen auttaa ja helpottaa
kertomista haastatteluissa ja avoimissa hakemuksissa. Sosiaalisessa mediassa
työnhakeminen on nykypäivää, vaikka monia ne keinot arveluttavat ja jopa
pelottavat. Jotkut työnantajat eivät muualta ehdokkaita etsikään. Esimerkiksi LinkedIn:ssä
voi kertoa osaamisesta ja kiinnostuksista ja kasvattaa omaa verkostoa
pyytämällä suosittelijoita.
Kun haastattelukutsuja ei monista hakemuksista huolimatta ole tullut, kannattaa
selvittää, millä perusteilla paikat täytettiin. Koulutustason nosto
nykytutkintoihin auttaa monia karsiutumasta jo paperivalinnassa. Toivetyön ja
tavoiteammattien valinta omaa osaamista vastaavalta tasolta on hyödyksi.
Esimiestä ei helposti valita assistentiksi eikä perustyön hyvää osaajaa
johtajaksi.
Tavoitetta voi myös muuttaa. Lähialan ammateissa ja koulutuksissa on yhteisiä
kiinnostavia puolia ja ne edellyttävät samankaltaisia vahvuuksia. Monesti on
helpompi päästä alan perustutkintoon kuin korkeakouluopintoihin.
Valintaperusteet ovat usein erilaisia samalla alalla jatko-opintoihin hakiessa
kuin ilman alan koulutusta ja kokemusta hakiessa.
Esteet estävät ja saavat luopumaan. Toiveet ja mahdollisuudet motivoivat ja
saavat onnistumaan.
Sari
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti