Työlinjan uraohjauksessa kerättiin 4.2.-2.4.2015
välisenä aikana puhelinohjauksessa päättäneiltä asiakkailta palautetta noin
kuukausi ohjauksen päättymisen jälkeen. Kyselyn aikana uraohjauksessa päättyi
yhteensä 200 ohjausta. Sähköpostiosoite kyselyn lähettämiseksi saatiin 173
asiakkaalta ja kyselyyn vastasi 82 asiakasta, mikä on noin puolet
sähköpostiosoitteen antaneista asiakkaista. Palaute oli pääosin hyvää ja
kannustavaa. Kehittämisehdotuksiakin saatiin. Kiitos kaikille palautetta
antaneille! Hyödynnämme palautteen palvelujemme kehittämisessä.
Mihin tarpeeseen psykologin uraohjausta haettiin ja missä määrin
puhelinohjaus vastasi tarpeisiin?
Palautetta antaneista asiakkaista kolme neljännestä haki uraohjauksesta apua
ammatinvalintaan, alan vaihtoon tai urasuunnitteluun. Neljännes asiakkaista
haki apua koulutusalan valintaan tai vaihtoon tai osaamista ja kiinnostuksia
vastaavan työn löytämiseen. Uraohjaukseen hakeutuminen liittyi useimmiten
työssä koettuihin epäkohtiin, työkyvyn heikentymiseen, työttömyyden uhkaan tai
jo alkaneeseen tai pitkittyvään työttömyyteen, opiskelemaan pääsyn vaikeuksiin
tai nykyisen alan soveltumattomuuteen.
Suurin osa (88 %) palautetta antaneista asiakkaista arvioi uraohjauksen
vastanneen tarpeisiinsa melko tai erittäin hyvin. Kymmenesosa oli sitä mieltä,
että ohjaus vastasi heidän tarpeisiinsa melko tai erittäin huonosti.
Suurin osa (93 %) palautetta antaneista asiakkaista oli melko tai hyvin
tyytyväinen saamaansa palveluun. Lähes kaikki olivat sitä mieltä, että puhelin
toimi teknisesti ja vuorovaikutuksen välineenä melko tai erittäin hyvin.
Asiakkaista kaksi kolmannesta sai tiedon Työlinjan uraohjauksen
puhelinpalvelusta te-palvelut.fi-sivuilta ja kolmasosa TE-toimistosta.
Palvelusta etukäteen saatu kuvaus vastasi suurimman osan (89 %) mielestä melko
tai erittäin hyvin saatua palvelua. Kahdeksan kymmenestä palautetta antaneesta
asiakkaasta käyttäisi jatkossakin ammatinvalinta- ja ura-asioissa
puhelinohjausta.
Mitä asiakkaat ovat tehneet ohjauksen jälkeen? Miten heidän asiansa ovat
edenneet?
Palautetta antaneista asiakkaista 85 % oli kuukauden aikana ohjauksen
päättymisen jälkeen toteuttanut ohjauksessa tekemiään suunnitelmia. Suurin osa
asiakkaista (38 %) oli päättänyt hakea tai oli jo hakenut koulutukseen, saanut
opiskelupaikan tai aloittanut opinnot. Neljännes (27 %) kertoi
työnhakutavoitteen ja –keinojen selkiytyneen, hakeneensa töitä, päässeensä
töihin tai jatkavansa nykytyössään. Osa oli hakenut sekä opiskelupaikkaa että
töitä. Reilu kymmenesosa asiakkaista oli hakeutunut tarvitsemiinsa muihin
palveluihin ja muutama asiakas valmennukseen tai kokeiluun. Vaihtoehtojen
selvittelyä ja päätöksen harkintaa jatkoi kymmenesosa asiakkaista. Kymmenesosa
totesi, etteivät olleet tehneet vielä mitään.
Muuta palautetta Työlinjan uraohjauksen puhelinohjauksesta. Kommentteja,
ideoita?
Muuta palautetta antaneet asiakkaat toivoivat palvelun jatkuvan ja
ajanvarausaikoja olevan tarjolla nopeammin. Kyselyn aikana vapaat ajat menivät
noin neljän viikon päähän. Asiakkaat toivoivat palvelua vaihtoehtoisilla
kanavilla: puhelimella, videolla tai kasvokkain asiakkaan tarpeiden ja
toiveiden mukaan. Asiakkaat ehdottivat palvelun täydentämistä sillä tavalla,
että psykologi näkisi verkon kautta heidän tekemänsä välitehtävät ja että
ohjauskeskustelujen välillä voisi olla sähköpostityyppistä keskustelua ja
yhteenvetoa asioista. Asiakkaat näkevät puhelinohjaukselle suuren tarpeen
uramuutosten ja –murrosten yhteydessä ja työttömyyden takia. Palvelun
toivottiin painottuvan työttömyyden alkuvaiheen palveluun ja erikoistuvan
akateemisten työttömien palveluun. Palvelua ehdotettiin myös markkinoitavan
näkyvämmin. Asiakkaat toivoivat ilman ajanvarausta palvelusta mahdollisuutta
varata aika oman toimiston tapaamisiin. Henkilöstöresurssien kannalta tarkoituksenmukaisempaa
olisi valtakunnallinen sähköinen ajanvarausjärjestelmä.
Palaute-esimerkkejä asiakkaiden omin sanoin:
- Mielestäni palvelu oli hyödyllistä ja sain siitä paljon irti. Olin saanut käsityksen, ettei puhelimitse saa apua.
- Palvelu oli paljon parempaa kuin luulin. Ajan sai nopeasti ja se oli helppo varata. Puhelimen kautta keskustelu osoittautuikin paljon miellyttävämmäksi kuin etukäteen arvelin! Puhelimitse keskustelussa olikin paljon enemmän plussia kuin sillä, että olisimme tavanneet jossain fyysisesti. Näitä etuja en osannut edes ajatella.
- Se toimi yhtä hyvin kuin kasvotusten.
- Olin etukäteen epäileväinen puhelinpalveluiden toimivuudesta (lähinnä kasvokkaiskontaktin puutteesta), mutta jo ensimmäinen kerta karisti nämä epäilykset. Itse asiassa puhelin voi olla jopa tapaamista parempi tapa ohjata, koska siinä joutuu/pystyy keskittymään enemmän itseensä ja ääneen puhumisella ja itsensä ilmaisemisella sanallisesti on suurempi merkitys kuin tapaamistilanteessa ehkä olisi. Myös tietty etäisyys ihmisten välillä on jopa hyvästä - oli ehkä helpompi sanoa vaikeitakin asioita ääneen tai pallotella jotain ajatusta, kun ei tarvinnut miettiä toisen reaktiota samalla tavalla kuin kasvokkain ehkä miettisi.
- Ehkä olisi kivempi tavata naamatusten ihmisiä, mutta puhelimenkin välityksellä keskustelu oli yllättävän kätevää. Nykyään ei palvelua juuri saa jonottamatta, mutta nyt päästiin hoitamaan suoraan asiaa. Olihan tuo vaivatonta, kun pystyi kotonaan juttelemaan psykologin kanssa.
Työlinjan uraohjauksen palvelumuodot
Työlinjan uraohjaus palvelee puhelinohjauksena ja nyt kokeiluna myös videon
välityksellä kotikoneilta. Pääset tutustumaan palvelumuotoihin ja
ajanvaraustapoihin tästä linkistä.
Uraohjausta saa ilman ajanvarausta puhelimella ja videolla maanantaisin ja
torstaisin kello 12–16. Ensimmäiset vapaat ajanvarausajat puhelinohjaukseen
ovat noin kolmen viikon päähän. Tiedotamme jatkossa ajanvaraustilanteesta blogin
etusivulla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti