Asiakkaille tehdyn
kyselyn toteutustapa
Vuonna 2019 olemme keränneet Uraohjauspalvelussamme
palautetta jokaisen ohjauksen päätteeksi. Olemme lähettäneet asiakkaille linkin
Webropol-kyselyyn joko tekstiviestillä tai sähköpostilla, ja pyytäneet heiltä
arviota palvelusta neljän kysymyksen avulla. Saimme asiakkailta 229 Webropol-palautetta, joka on 33% kaikista ohjauksensa tammi-syyskuussa päättäneistä
asiakkaista. Palautusprosentti jäi pienemmäksi kuin asiakaspalautekyselyissä
vuosina 2015 ja 2017, joissa käytettiin eri kysymyksiä ja keruutapaa. Näistä
aiemmista asiakaspalautekyselyistä on yhteenvedot luettavissa Suotuisa suunta-
blogissa:
Kyselyissä on myös huomioitavaa, että aiemmat kyselyt on toteutettu
helmi-maaliskuussa, mutta tänä vuonna tammi-syyskuussa. Asiakkuuksista noin
puolet ovat tänä vuonna alkaneet puhelinpäivystysajalla ja noin puolet
aikavarauksen tekemisellä sähköpostilla tai sähköisen ajanvarausjärjestelmän
kautta. Asiakkaista 33% on ollut 30-39 –vuotiaita, 25% on ollut 40-49 vuotiaita
ja 18% yli 50 vuotiaita. Alle 20-vuotiaita ohjattavia on ollut 2%. Naisia on
asiakkaista ollut 78% ja miehiä 22%. Asiakkaista
oli työsuhteessa 45% ja työttöminä 34%. Tyypillisimmin ohjauskeskusteluja oli
yksi tai kaksi. Pisin tammi-syyskuussa päättynyt ohjaus oli kestänyt 6
keskustelua, välitehtäviä oli käytössä noin puolella ohjattavista ja
psykologisia testejä oli tehnyt 34 asiakasta osana ohjausta.
Mihin asiakkaat
olivat tyytyväisiä uraohjauksessa?
Suurin osa vastanneista asiakkaista 76%, on ollut erittäin
tyytyväinen saamaansa ohjaukseen. Tyytyväisiä asiakkaita oli 22% ja
tyytymättömiä 2%. Erittäin
tyytymätön oli yksi vastaaja, eli 0,4% vastanneista..
Vastausasteikko oli 4-portainen, joten siinä ei ollut ”en osaa sanoa” –
vaihtoehtoa. Avoimia kysymyksiä oli kolme: 1. Saitko uraohjauksesta apua
tilanteeseesi/millaista apua 2. Mikä uraohjauksessa oli mielestäsi hyvää ja
toimivaa? 3. Millä tavalla voisimme vielä kehittää palvelua?
Tyypillisimmin ihmiset
kokivat saavansa neuvoja, tietoja ja vinkkejä (teema esiintyi 119
vastauksessa). Moni koki yhdessä keskustelun selventävän tilannetta. Yleistä
oli myös kokemus kannustetuksi tulemisesta ja itseluottamuksen
lisääntymisestä.
-
Sain kannustusta ja ohjausta tilanteessa, jossa
olin vähän hukassa. Kannustava ohjaaja rohkaisi minua jatkamaan valitsemallani
tiellä ja lopputulemana on uusi työpaikka!
-
Vahvistusta uranvaihtoajatukseen ja tukea asian
työstämiseen henkisesti. Sain avautua uranvaihtoon liittyviin pelkoihin ja
epävarmuuksiin ja sain kannustusta koulutukseen hakeutumisesta.
Uraohjauspsykologin kanssa oli helppoa ja mukavaa puhua.
-
Kyllä, sain näkökulmaa tilanteeseeni, pääsin
muun muassa kartoittamaan vahvuuksiani, kiinnostuksen kohteitani sekä sain myös
työkaluja siihen, kuinka tarttua toimeen ja ryhtyä konkreettisesti muuttamaan
omaa elämäntilannettani.
-
Läsnä olevaa kuuntelua omien kysymysteni
äärellä. Eläytyvää pohdintaa. Hieno palvelu!
Hyvänä ja toimivana pidettiin sitä, mitä ohjauksessa oli
saatukin, eli yhteistä keskustelua sekä neuvoja, ohjeita, tietoja ja vinkkejä.
Tyytyväisiä oltiin myös asiantuntevaan ja kokonaisvaltaiseen palveluun.
Kiinnostavaa oli, että niinkin moni, kuin 33 nosti esille sen, että etänä
toteutettu palvelu oli mieluista. Joillakin se oli ainoa mahdollisuus saada
tätä palvelua. Asiakkaat kokivat hyvänä (17 vastausta), että aikaa oli ja uusia
aikoja sai tarpeen mukaan samalle psykologille.
Uraohjaus kiittää saamistaan palautteista!
Kehittämisehdotuksissa tuli esiin toiveet resurssien lisäämisestä, jolloin
aikojakin olisi paremmin saatavilla ja palvelusta voisi tiedottaa enemmän.
Tärkeänä pidämme myös huomiota siitä, että asiakkaan tulisi voida asioida
haluamallaan palvelukanavalla, silloin hän on tyytyväisin saamaansa palveluun.
Heli ja Elise
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti