TE-puhelinpalvelut,
johon edellä mainittu henkilöasiakkaan puhelinpalvelukin kuuluu, on
valtakunnallinen Työ- ja elinkeinopalvelujen neuvontakanava, jonka asiantuntijoita
työskentelee eri puolilla Suomea. TE-puhelinpalveluissa
selviää keinoja asiasi hoitamiseen: saat tietoa, neuvontaa ja ohjausta kaikista
TE-palveluista sekä tukea verkkopalveluiden käyttöön. Käytössä ovat
henkilöasiakkaan yleinen palvelunumero sekä työttömyysturvaan, koulutusasioihin
ja uraohjaukseen omat palvelunumeronsa. Lisäksi voit varata
sähköpostilla ajan valtakunnalliseen uraohjaukseen, joka toteutetaan
puhelimitse tai videon välityksellä. Uraohjauksen psykologien kanssa voi
keskustella ammatillisista
vaihtoehdoista ja muista työuraan liittyvistä kysymyksistä. Työnantaja- ja
yritysasiakkaita palvelevat TE-toimistojen omat puhelinpalvelut sekä
Yritys-Suomi-puhelinpalvelu.
TE-puhelinpalvelujen Koulutusneuvonta
on käytettävissä koulutus- ja koulutuksen rahoitusvaihtoehtojen selvittämisen
apuna. Heillä on laaja käsitys tarjolla olevasta koulutuksesta ja taito löytää
tiedon lähteille. Yhteydenottoon ryhtyessä voi jo miettiä, kuuluvatko omat
keskusteluntarpeet enemmän Koulutusneuvonnan vai Uraohjauksen piiriin.
Usein toki tarvitaan molempia. Myös Ammattitieto on hyvä sivusto ammattitiedon etsimiseen. Avoimien työpaikkojen
seuranta pitkällä tähtäimellä omalla asuinalueella antaa myös käsitystä
mahdollisuuksista. TE-palveluiden tekemiä alueellisia arvioita työvoiman
tarpeesta aloittain löytyy Ammattibarometrista.
Te-palveluita
on esitelty aiemmin blogissa seuraavissa jutuissa:
Heli
Linkit päivitetty 21.9.2022
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti