Avara mieli
pystyy omaksumaan paljon, uutta hyödyllistä tietoa. Kun taas mieli, joka on jo
aivan täynnä - oletuksia, uskomuksia ja etukäteen muodostettuja kantoja -
jättää helposti huomiotta tärkeitä yksityiskohtia, ei näe kokonaiskuvaa, hyppää
nopeasti johtopäätöksiin ja oppii uutta hitaasti ja vaikeasti.
Jos
esimerkiksi joku sanoo sinulle jotain loukkaavaa, voit voittaa paljon, jos et
ryntää päättelemään, että hänen tarkoituksensa oli loukata sinua. Sen sijaan
voi olla hyödyllistä todeta, etten itse asiassa tiedä mistä tässä oli kysymys.
Valitsemalla ei-tietämisen hankit ensinnäkin itsellesi aikaa harkita, ennen
kuin reagoit. Toiseksi ryhdyt luontaisesti tutkimaan tilannetta ja oppimaan
siitä: Kuulinko/tulkitsinko oikein? Teinkö itse jotain, jota kannattaisi pyytää
anteeksi? Aiheuttiko purkauksen jokin ihan muu henkilöä vaivaava asia, jota ei
millään lailla liity sinuun? Vai oliko kyseessä puhdas väärinymmärrys?
Kolmanneksi luot ilmapiirin, jossa vuorovaikutuksen on helpompi jatkua. Besserwisserismi
kun ei ole omiaan ruokkimaan hedelmällistä vuorovaikutusta.
Mm.
psykologit Piaget, Argyris ja Schön puhuvat kahdenlaisesta oppimisesta: 1)
Oppimisesta, jossa uutta informaatiota sovitetaan olemassa oleviin uskomuksiin
ja 2) oppimisesta, jossa uusi informaatio uudistaa myös uskomuksiamme. Molemmat
oppimisen tavat ovat tärkeitä, mutta vasta jälkimmäisen kohdalla voidaan puhua
todellisesta uuden tiedon muodostamisesta. Se vaikeampaa, joskus jopa
pelottavaakin, koska usein se vaatii pitkään hellimiemme totuuksien
kyseenalaistamista.
Jotta syvällinen
oppiminen - myös arkisissa tilanteissa - olisi mahdollista, on tärkeää vaalia
aloittelijan mieltä, joka ei ryntää johtopäätöksiin, vyörytä valmiiksi
pureskeltuja totuuksia itsensä ja muiden päälle. Avoin ei tietämisen -asenne
kykenee sanomaan, tutussakin tilanteessa, että en tiedä, katsellaan...
Kuinka ei
tietämistä voi harjoitella?
Valitsemasi
ajan - minuutin, päivän tai viikon - verran:
·
Ole
erityisen skeptinen niiden asioiden suhteen, joiden varmasti tiedät olevan
yhdellä tai toisella tolalla - nämä ovat syvään juurtuneita uskomuksia, jotka
saattavat meidät useimmin vaikeuksiin...
·
Kokouksissa
tai keskusteluissa, keskity kuuntelemaan mitä toiset sanovat - älä oleta, että
tiedät mihin muut osallistujat tähtäävät.
·
Muotoile
omat puheenvuorosi vasta sen jälkeen, kun olet kuunnellut muita.
·
Tarkkaile
mitä sinusta tuntuu, kun joku antaa ymmärtää, että tietää valmiiksi mitä sinä
ajattelet, tunnet tai haluat.
·
Keskity
katselemaan tuttuja esineitä ympärilläsi töissä tai kotona. Katsele vain
havainnoiden, älä arvioiden tai arvostellen.
·
Kysy
itseltäsi onko sinulle tärkeää olla henkilö, joka tietää paljon ja jolta saa
oikeita vastauksia. Mitä tuntuisi nostaa tämä velvollisuus hetkeksi pois
harteilta?
·
Palauta
mieleesi aikoja tai tilanteita, joissa jokin uskomuksesi osoittautui vääräksi
ja opit harppauksellisesti uutta.
Miltä
maailma nyt näyttää?
Harjoittelusi
myötä tarkkaile mitä uutta opit itsestäsi ja muista. Miltä tuntuu keventää
tietämisen taakkaa?
Marika
Tammeaid
Lähteenä
käytetty UC Berceleyn FT Rick Hansonin materiaaleja.
Kirjoittaja
työskentelee Valtiokonttorin kehityspäällikkönä. Tämä teksti on julkaistu
aiemmin Kaiku-verkostossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti