keskiviikko 11. kesäkuuta 2014

Oppimiskokemuksia




Poika oli kiinnostunut kirjoista pienestä pitäen ja kuunteli mielellään tarinoita. Hän halusi, että myös kuvia luetaan. Hän osoitti sormella ja äiti tai isä nimesi, mitä kuvassa on. Pikkuhiljaa poika alkoi sanoa ääneen tarinoiden otsikoita ja kuvien alla lukevia sanoja. Äitiä ja isää huvitti pojan hyvä muisti ja arvailu, kunnes he kerran ruokapöydässä näkivät ja kuulivat, miten poika luki maitopurkin kyljestä ravintosisältöä. Poika oli oppinut lukemaan.

Tyttö oli oppinut hiihtämään tasaisella ladulla. Kun tuli pienikin alamäki, sukset luistivat alta ja tyttö kaatui selälleen. Isosisko neuvoi laittamaan polvet koukkuun ja kallistumaan eteenpäin. Malli auttoi oivaltamaan ja kokeilemalla taito kehittyi. Tyttö oppi nauttimaan alamäkeen viilettämisestä.

Poika harjoitteli pianon soittoa. Miten vaikeaa olikaan oppia nuotit ja saada sormet osumaan oikeille koskettimille! Päivästä toiseen, viikosta toiseen, vuodesta toiseen harjoittelu tuotti tulosta. Miten hyvältä tuntuikaan, kun nuottien lukeminen alkoi sujua ja sormet löysivät lähes katsomatta paikkansa koskettimilta! Soittoon tuli koko ajan lisää varmuutta ja tulkintaa.

Tyttö meni kouluun. Siellä oli mukavaa. Opettaja luki usein satuja. Oli jännittävää kuulla ja kuvitella, millaista oli asua savupirtissä ja tehdä puhdetöitä naurislampun valossa. Mutta sehän ei ollutkaan satua, vaan oikeaa ennen elettyä elämää!
 

Kun vieraan kielen oppiminen ja kotitehtävät tuntuivat vaikeilta, poika mietti, miten oppisi paremmin. Hän päätti kerrata edellisen tunnin tekstejä, sanastoa ja tehtäviä, jotka oli korjattu oikeiksi ja jotka hän ymmärsi. Hän luki seuraavan tunnin uudet tekstit ja sanastot vain alustavasti ja teki uudet tehtävät, miten osasi ja korjasi tunnilla. Omana läksynään hän sitten taas kertasi edellisellä tunnilla läpikäytyjä asioita. Hän opiskeli itseään ja tulevaisuuttaan varten, ei koulua eikä opettajaa varten.

Tyttö luki kahden alan pääsykokeisiin. Luettavaa oli paljon ja alat erilaisia. Vaikka hän kuinka paneutui, toisen alan asiat eivät jääneet mieleen ja tuntuivat vaikeilta ymmärtää. Oli helppo huomata, kumpi ala oli oma juttu, ja keskittyä sen pääsykokeisiin.

Millaisista oppimiskokemuksista sinä haluaisit kertoa?

Sari


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti