TE-toimiston asiantuntija on asiakkaan taustatuki
työnhaussa. Pääsääntöisesti työnhakijaksi ilmoittaudutaan verkossa ja työnhaun
voimassaolo on edellytys työttömyysturvan saamiselle. Jos nettiä ei ole
käytettävissä, niin TE-puhelinpalveluihin soittamalla voi pyytää ohjeet
asioimiskäyntiin: missä ja milloin kannattaa lähteä käymään paikan päällä
virkailijoita tavoittelemassa. Toki asiakkaana voi olla kokopäivätyössä
olevakin, silloin kannattaa ilmoittaa suoraan että ei hae työttömyysetuutta.
Työnhaun aloituksen jälkeen pääsee suunnittelemaan työnhakua
TE-toimiston asiantuntijan kanssa. Meidän virkamiehemme ovat kokeneita, moniin
elämäntilanteisiin tottuneita ja keskustelut sivuavat niin asiakkaan
työhistoriaa, elämäntilannetta kuin työmarkkinatilannetta. Näissä asioissa
TE-toimiston asiantuntija selvittää yhdessä asiakkaan kanssa jatkopolkuja,
jakaa tietoa ja ohjeitakin sekä tarvittaessa ohjaa muiden toimijoiden
palveluiden piiriin.
Minkälaisin keinoin edistetään asiakkaiden työhön pääsyä?
TE-palveluissa työn löytyminen on keskiössä ja TE-toimiston
perustehtävä on työmarkkinoiden toimivuuden edistäminen saattamalla työntekijöitä
ja työnantajia työsuhteeseen. Lisäksi TE-palveluissa yritetään neuvoa, tukea ja
auttaa, jos joku haluaa ryhtyä palkansaajasta yrittäjäksi tai päinvastoin. Joillekin
tie työelämään käy koulutuksen kautta, joten TE-toimisto voi auttaa myös siinä.
Internetin keskustelupalstoilla puhututtaa toisinaan TE-toimiston
asiakkailleen antamat karenssit, työtarjoukset, suosittelut kuntouttavaan
työtoimintaan tai työkokeiluun. TE-toimiston ensisijainen tai työntekijälle
mukavin tehtävä ei ole antaa karensseja. Karenssien sijaan TE-toimiston asiantuntijat
toivovat keskustelussa tulevan esiin myös muut seikat kuten palkkatuki. Palkkatuki
madaltaa työnantajan kynnystä palkata työnhakija työsuhteeseen, koska
TE-toimisto maksaa osan työntekijän palkasta määrätyn ajan. Vaikka palkkatuki
on kustannus, se lisää työpaikkoja ja mahdollistaa työllistymisen,
toivottavasti pidemmäksi aikaa. Työkokeilua usein arvostellaan, että se ei auta
työntekijää työllistymään. On hyvä tietää, että lähtökohtaisesti työkokeilua
voidaan miettiä vaihtoehdoksi vain silloin, kun asiakkaalla on tarve selvittää
ammatinvalinta- ja uravaihtoehtoja tai kun asiakas on palaamassa työelämään
oltuaan poissa sieltä pidemmän ajan. Uusi kuukauden pituinen rekrytointikokeilu
on sen sijaan keino päästä näyttämään työnantajalle osaamistaan ja
työllistymään. Kuntouttavaa työtoimintaa puolestaan voidaan miettiä silloin,
jos asiakas ei työ- ja toimintakykynsä asettamien rajoitusten vuoksi pysty
osallistumaan työvoimapalveluihin tai työhön. Huomionarvoista on myös se, että
kuntouttava työtoiminta ei ole julkinen työvoimapalvelu vaan kuuluu kuntien
järjestämisvastuulle. Tilastonsiivoustyökaluina näitä palveluja ei käytetä,
vaikka sekin on toki yksi näkökulma tarkastella asiaa.
Mitä sitten kuntouttava työtoiminta on? Joskus iän ja
sairauksien tuomien muutosten keskellä työkyky voi muuttua epäselväksi jos on
ollut pidempään työttömänä. Täysi työpäivä vaativissa töissä voi olla liian
suuri tavoite, joten turvallisempaa on sopia pienempi, saavutettavissa oleva
tavoite, joka voi olla juuri kuntouttava työtoiminta. Toimintaa säätelee laki
kuntouttavasta työtoiminnasta. Sopimus
laaditaan yhteistyössä sosiaalitoimen kanssa tarkoituksena tukea asiakasta
työelämään pääsyssä, silloin kun tämä ei ole itse löytänyt siihen sopivaa reittiä
ja on jo pitkään ollut poissa työmarkkinoilta.
Lopuksi
Tämän tekstin puitteissa ei ole
mahdollista esitellä kaikkia TE-toimiston palveluita tai TE-toimiston
asiantuntijan työtä yksityiskohtaisesti. Eikä se ehkä olisi mielekästäkään. Johtuen
ainakin osittain poliittisen ohjauksen roolista tehtäväkentässä toimintaa
määräävä lainsäädäntö muuttuu vuosittain ja samalla saattaa muuttua käytössä
olevan palvelutarjottimen sisältö. Ajantasaisimmat tiedot palveluista löytyvät
TE-palvelut.fi –sivuilta. Palvelut käydään läpi myös aina kun TE-toimiston
asiantuntija ja asiakas ovat yhteydessä toisiinsa esim. puhelimitse tai
kasvokkain. Tämän kirjoituksen pääasiallinen viesti lukijalle on, että
TE-toimiston asiantuntijan tärkein tehtävä on pyrkiä auttamaan sinua ja
etsimään kanssasi vaihtoehtoisia tapoja päästä työelämään tai koulutukseen.
Heli & Marianna
(kirjoitus pohjautuu TE-toimiston asiantuntijoiden
ajatuksiin työnsä sisällöstä)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti