Pikkuyrittäjät on alakouluille suunnattu, opettajien vetämä
ohjelma, jossa lapset perustavat omat Pikkuyrityksensä. Ohjelmassa tutustutaan
tekemällä oppien työelämätaitoihin, taloudenhallintaan ja yrittäjämäiseen
asenteeseen. Lapset tutustuvat omiin
vahvuuksiinsa ja kehittävät ja tuotteistavat omia ideoitaan. Ja samalla
opettelevat ryhmätyötaitoja. Ohjelman
motto on ”Mitä tahansa voi saavuttaa kunhan vain yrittää!”. www.pikkuyrittajat.fi
Yrittäjyyteen voi kasvaa ja yrittäjyyttä voi oppia. Toisilla
tämänlainen asenne on jo lapsena, jotkut ehkä saavat yrittäjyyden jo
äidinmaidossa. Yrittäjyyteen aikaisemmin liittyneet ennakkoluulot ovat
vähentyneet. Nykyinen puolisoni on yrittäjä. Hän on kertonut olleensa jo pienestä pitäen yrittäjähenkinen. Hän tarttui kansakoulussa opettajan vinkkiin ja tilasi postimyynnistä joulukortteja myytäväksi. Hän möi kortteja joinakin vuosina ennen joulua naapureilleen – pieni poika polki hurjaa vauhtia maalaiskylän sorateillä polkupyörällään talosta taloon. Hän on kertonut, kuinka halu saada kortteja myydyksi voitti hänen arkuutensa. Hän meni pelosta huolimatta myymään kortteja vanhalle tädille, joka jostain syystä eleli maalaistalon peräkammarissa, lepäämässä isossa pylvässängyssä hämärässä huoneessa. Poika asteli peräkamarin ovelle. Täti huikkasi sängystään: ”Kuka siellä, mitä asiaa?”. Kun hän oli kertonut tulleensa myymään joulukortteja, täti oli pyytänyt häntä lähemmäksi. Ja oli ostanut häneltä muutaman joulukortin, kuten jatkossakin, seuraavina vuosina.
Yrittäjyyskoulutus alkoi kehittyä Suomessa 1990-luvun laman
seurauksena. Vuonna 1992 Opetushallitus asetti Yrittäjyyden neuvottelukunnan;
yrittäjyys otettiin paremmin huomioon peruskoulun, lukion ja ammatillisen
koulutuksen opetussuunnitelmissa. EU on vaikuttanut asiaan; Euroopan komissio on määritellyt aloitteellisuuden ja yrittäjyyden yhdeksi elinikäisen oppimisen
liittyvästä avaintaidosta, joka
kaikilla EU-kansalaisilla tulisi olla.
GEM-tutkimuksen mukaan uusien yritysten perustamisaktiivisuus on Suomessa kasvanut viime vuodesta. Yritysten perustamisaktiivisuus on lisääntynyt etenkin alle 25-vuotiaiden keskuudessa. Lähes viidennes nuorista kertoo harkitsevansa yrityksen perustamista seuraavan kolmen vuoden aikana.
(GEM eli Global Entrepreuneurship
Monitor-tutkimuksen Suomen osuus on laadittu Turun yliopistossa. Siinä
tutkitaan ja raportoidaan väestötasolla yrittäjyyttä sekä kansallisesti ja
kansainvälisesti yrittäjyysaktiivisuutta vuosittain).
Elise
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti