Valintoja tehdessä olisi tärkeä tietää, missä määrin työelämässä tarvitaan kapea-alaisia täsmäosaajia nyt ja tulevaisuudessa. Entä laaja-alaisia moniosaajia? Luovuus ja innovaatiot syntyvät yllättävistä yhdistelmistä. Kouluja ei käydä vain työelämää varten. Muilla elämänalueilla voivat olla hyödyksi erilaiset tiedot, taidot, näkemykset ja ymmärrys.
Jos on valinnut suppean ainevalikoiman, jatko-opintomahdollisuudet kapeutuvat. Opintojen alkaminen viivästyy, jos joutuu lukion jälkeen opiskelemaan puuttuvia aineita. Silloin moni harmittelee, ettei ottanut lukiossa kursseja, joiden oppimääriin pääsykokeet perustuvat. Aina ei 16-vuotiaana vielä tiedä, mihin opintoihin ja ammattiin lukion jälkeen tähtää. Moni valitsee samaa kuin kaverit.
Myös aikuisena ammattia vaihtaessa voi huomata, ettei pääsekään hakemaan haluamalleen alalle, kun lukioaikana ei tullut opiskeltua vaikkapa kemiaa tai biologiaa. Puuttuvien aineiden opiskelu omatoimisesti tai aikuislukiossa vie aikaa ja siirtää uuden alan opintojen alkamista. Hankaluutta lisää, jos jatko-opintoihin valittaessa edellytetään kyseisistä aineista vielä ylioppilaskirjoitustuloskin.
Valinnan vapaus on hyvä asia niin kauan, kun valinnoista ei seuraa umpikujia tai hidasteita jatko-opintoihin hakeutumista ajatellen. Valinnan vapaus on hyvä asia, kunhan se ei johda liian kapeaan yleissivistykseen ja osaamiseen. Työ on osa elämää ja ammatinvalintaan liittyvät arvot osa elämänarvojen muuttuvaa kokonaisuutta.
Sari
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti