Aluksi asiakkaan kanssa sovitaan käyntien tavoitteesta.
Usein tavoite on toteuttamiskelpoisen urasuunnitelman laatiminen, mutta se voi
olla myös itsetuntemuksen lisääminen tai keinojen etsiminen valmiin
urasuunnitelman toteuttamiseksi. Läheskään kaikki eivät alussa vielä tiedä,
miksi he oikeastaan tulivat ohjaukseen, mutta he tietävät kyllä, että työhön ja
koulutukseen liittyvät asiat ovat nyt jollakin tapaa solmussa eikä tilanteesta
oikein tahdo päästä eteenpäin. Asiakas itse päättää mikä hänestä on mielekäs
tavoite, ja psykologi auttaa löytämään sellaisen tavoitteen, johon
ammatinvalinnanohjauksessa voidaan löytää keinot.
Työ- ja elinkeinotoimiston eli TE-toimiston
asiakasrekisterissä voi olla tietoja asiakkaan koulutuksesta ja
työkokemuksesta. Minä kuulen mielelläni suoraan asiakkaalta,
minkälainen hänen tilanteensa on. Hän
itse tuntee parhaiten tilanteensa ja toiveensa! Oman elämäntilanteen
kertominen toiselle on jo keino selventää asioita itselle: jo tässä
vaiheessa moni asia kirkastuu ja tulee selvemmin esiin ajatusten kirjosta.
Ensimmäinen käynti saattaa mennä siihen, että asiakkaan tilanne tulee psykologi lle tutuksi ja löydetään tavoite, jota kohti yhdessä pyritään. Asiakas on
se joka kulkee eteenpäin polullaan, ja psykologi kulkee siinä rinnalla
kannustamassa ja rohkaisemassa.
Joskus psykologi ja asiakas huomaavat, että päätöksentekoa
varten tarvitaan lisää tietoa. Esimerkiksi selkeä kuva omista kyvyistä tai
persoonallisuudesta voi helpottaa näitä kykyjä tai luonteenpiirteitä vastaavan
koulutusalan löytämistä. Silloin käyttöön otetaan psykologiset testimenetelmät.
Niillä voidaan saada lisätietoa, joka yhdistetään keskustelussa esille
tulleisiin asioihin. Testitulokset eivät ole koko totuus, ja siksi aikaa
käytetään tuloksista keskusteluun. Muuten voitaisiin tehdä virhepäätelmiä,
kuten tilanteessa jossa asiakas jännittää kovasti testitilanteita, menee ihan
lukkoon ja epäonnistuu sen vuoksi matemaattista kyvykkyyttä mittaavissa
tehtävissä, vaikka olisi ne osannutkin. Ilman keskustelua voisi jäädä se
virheellinen käsitys, että asiakkaan matemaattiset taidot ovat niin heikot, että joitakin
ammatteja ei ole syytä harkita lainkaan! Tässä esimerkkitilanteessa olisin ehkä
pohtinut asiakkaan kanssa, voisiko yksi tavoite olla testijännityksen
lieventyminen, jotta hän voisi saada mieleisen opiskelupaikan ja valmistua
ammattiin.
Psykologisten testien lisäksi käytössämme on monenlaisia
itsearviointi- ja pohdintatehtäviä. Niiden tarkoitus on auttaa omien ajatusten
ja toiveiden jäsentämisessä. Joskus vaikeus on päätöksenteossa, kun on monta
kiinnostavaa vaihtoehtoa. Silloin asiakas voi hyötyä käytännön kokemuksista, ja
”kokeilla” alan opintojen kiinnostavuutta avoimessa yliopistossa tai
ammattikorkeakoulussa. TE-toimiston järjestämä työkokeilu voi antaa
mahdollisuuden kokeilla kiinnostavaa ammattia käytännössä, oikealla
työpaikalla.
Ammatinvalinta- ja uraohjauksen päättyessä asiakkaalla
pitäisi olla selvempi käsitys siitä, miten tästä tilanteesta edetään kohti
sellaista tulevaisuutta, joka vaikuttaa kiinnostavalta. Vähintäänkin seuraava
askel on hahmottunut. Askeleen pituus riippuu asiakkaan omasta motivaatiosta:
joku on valmis menemään vaikka läpi harmaan kiven, kun taas toinen haluaa
kulkea vähän helpompaa tietä tulevaan.
Minusta on tärkeintä, että asiakas on omasta halustaan
ohjauksessa ja on valmis itse tekemään töitä oman suunnitelmansa eteen.
Valmiita vastauksia meiltä on vaikea saada, kun ei meillä ole sitä
kristallipalloa, jonka avulla näkisimme tulevaisuuteen. ”Tee näin, ja
työllistyt varmasti! Tällä tavalla sinusta tulee tyytyväinen ja onnellinen!”. Joskus tekisi mieli sanoa omia vaikutelmiaan –
”sinustahan tulisi hyvä sairaanhoitaja” – mutta yritän vastustaa kiusausta
sanoa noin suoria kommentteja. Useimmille omat vanhemmat tai ystävät ovat jo
osoittaneet heidän mielestään sopivia ammatteja. Vinkeistä ei ole yhtä paljon
hyötyä kuin siitä, että saa itse etsiä oman suuntansa elämässä.
Jos yhtään lohduttaa, en itsekään tiennyt yhtään mikä
minusta tulisi isona. Kävin ammatinvalintapsykologilla, ja hän pyysi minua
mainitsemaan mielestäni mahdollisia ammatteja. ”Arkkitehti, lääkäri,
graafinen suunnittelija”, tokaisin hädissäni. Psykologi totesi, että mikä
hyvänsä noista voisi tulla kyseeseen. Voin kertoa, että se ei silloin tuntunut
siltä vastaukselta, minkä olisin halunnut kuulla… Kirjoitin vaihtoehdot
paperille, suljin silmäni ja osuin etusormellani vaihtoehtoon ”graafinen
suunnittelija”. Ei siitä tarinasta sen enempää, olihan se ihan mukava
ensimmäinen ammatti. Hatarasta alusta huolimatta löysin aikanani tämän nykyisen
ammattini, jossa pystyn hyödyntämään kiinnostustani kaikkeen. Haluan rohkaista
myös asiakkaitani luottamaan siihen, että vaikka tänään ei vielä ole selvää
näkymää tulevaisuuteen, kannattaa ottaa askeleita eteenpäin. Joskus täytyy myös
vaihtaa suuntaa tai jopa perääntyä.
Satu
Hei! Kuka viisas tämän kirjoitti? Haluaisin ammatinvalintapsykologille ja jos tämän tyypin saisi auttamaan niin olisi mahtavaa :D.
VastaaPoistaHei! Kiitos ihanasta kommentista, jonka voimin aurinko paistaa tähänkin työviikkoon! Kirjoittaja on TE-puhelinpalveluiden uraohjauksen psykologi. Ammatinvalinnan ja uraohjauksen psykologin löydät meidän palvelumme lisäksi oman alueesi TE-toimistosta. Aikavaraustavat löytyvät 25.10.2017 julkaistusta blogitekstistämme: Suotuisa suunta: Ajanvaraus TE-palveluiden psykologille.
PoistaTervetuloa palveluumme!