Tapasimme ohjausta tarvitsevia asiakkaita kasvokkain
alueemme kolmessa työvoimatoimistossa ja kouluilla ja yhteistyökumppaneita myös
heidän toimipaikoissaan. Matkapäiviä kertyi aika paljon. Pitkästä matkasta
tuleville asiakkaille maksettiin matkakustannusten korvausta. Nykyään niitä ei
enää makseta. Nykytyössäni TE-asiakaspalvelukeskuksessa koko maasta ja ulkomailtakin
tulevia asiakkaita ohjataan ammatinvalinnassa ja urasuunnittelussa puhelimella
ja videolla, ensi vuonna myös verkkoalustalla kirjoittamalla. Aikaa ja rahaa
säästyy, kun ei tarvitse matkustaa, ei asiakkaan eikä psykologin.
TE-toimistoista saa edelleen psykologin ammatinvalinta- ja uraohjausta myös
kasvokkain toimipaikassa tapaamalla.
Psykologin tutkimuksia tarvitsevista asiakkaista koottiin
ryhmiä, jotka tekivät tarvittavat testitehtävät työvoimatoimiston kokoushuoneessa.
Tuloksista keskusteltiin ja urasuunnittelua jatkettiin kunkin osallistujan
kanssa yksilöllisesti. Nykyään monet testitehtävistä voi tehdä tietokoneella
TE-toimipaikoissa ja osan niistä nettitesteinä kotikoneeltakin. Ammatinvalinnan
ja urasuunnittelun kannalta on tärkeä arvioida ammatillisten kiinnostusten
lisäksi oppimisedellytyksiä ja toimintataipumuksia. Ohjauksessa on aina
huomioitu ja huomioidaan edelleenkin myös asiakkaan voimavaroja ja
elämäntilanteen kokonaisuutta, psykososiaalisen tuen tarpeita sekä etsitään
asiakkaan fyysisen ja psyykkisen terveyden ja toimintakyvyn kannalta sopivia
uraratkaisuja.
Aiemmin työvoimatoimistoissa oli paljon paperisia palveluesitteitä,
joita jaeltiin asiakkaille ja yhteistyökumppaneille. Koulutusneuvonnan
aineistoja olivat aulan hyllyt täynnä. Työpaikkailmoituksia oli
ilmoitustauluilla toimistojen odotustiloissa. Myös uraohjauksen välitehtävät ja
testitehtävät olivat paperisia. Niitä varten tarvittiin monta korkeaa kaappia. Nykyään
kaikki palveluesitteet, tietoaineistot sekä koulutus- ja työpaikkatiedot ovat sähköisinä
netissä valtakunnallisesti hyödynnettävinä. Monet urasuunnittelutehtävät ovat
netissä asiakkaiden käytettävissä myös itsepalveluna. Osallistumme
TE-asiakaspalvelukeskuksesta vahvasti uraohjauspalvelujen digitalisoinnin
edistämiseen.
On ollut innostavaa ja palkitsevaa päästä vielä työuran
loppuvuosina kehittämään ja käynnistämään sähköisiä ja digitaalisia
uraohjauksen psykologipalveluja. Ne ovat asiakkaille helppokäyttöisiä ja
hyödyllisiä. Saamamme asiakaspalaute on ollut erittäin hyvää. Tuotamme
valtakunnalliset etäuraohjauspalvelut kustannustehokkaasti sekä
yhteiskunnallisesti ja inhimillisesti vaikuttavalla tavalla. Kehitämme
jatkuvasti uusia palveluja. Kiitos asiakkaille, yhteistyökumppaneille ja
työkavereille! Hyvää jatkoa eteenpäin!
Sari
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti