keskiviikko 21. tammikuuta 2015

Oikealla asenteella eteenpäin


Olet varmaan kuullut työnantajien etsivän ”hyvää tyyppiä, jolla on oikea asenne”. Koulutuksen tai työkokemuksen puutekaan ei välttämättä ole ongelma, kunhan löydetään sopivalla asenteella varustettu hakija. Oikeanlaista tyyppiä voi kouluttaa, mutta asenteen muuttaminen on vaikeampaa.
Onko oikea asenne vain epämääräinen käsite, jolla voi perustella rekrytointeja? Asiakkaana on helppo tunnistaa ne työntekijät, joilla on todellista palveluasennetta. Vaikka yrityksen tarjoama palvelu tai tuote ei olisikaan tehnyt kauppansa, oikealla asenteella työtä tekevä henkilö saa asiakkaan tuntemaan itsensä hyvin kohdelluksi. Silloin palaa mielellään uudestaan asioimaan.

Tänään kohtasin kaksi työntekijää, jotka jäivät mieleeni. Mattopalvelun työntekijä vaihtoi kioskilla likaantunutta kuramattoa puhtaaseen. Hän nauratti asiakkaita puhumalla lentävistä matoista ja lupasi levittää tilalle punaisen maton. Kukaan ei tullut ajatelleeksikaan, että hän olisi ollut häiriöksi, vaikka häntä piti väistellä ahtaissa kioskin tiloissa. Työkin tuli ripeästi tehtyä huulenheitosta huolimatta. Toisen työntekijän kohtasin lääkäriaseman laboratoriossa. Itse näytteenotto sujui kyllä moitteetta, mutta hän vastaili hyvin työläästi, missä wc sijaitsee, ja mitä hän haluaa minun tekevän. Ja huokaisi jokaisen neuvonsa jälkeen. ”Täällä pitää näyttää korttia.” (huokaus). – ”Mitä korttia? Kelakorttiako?” - ”No kelakorttia. Tai ajokorttia.” (huokaus). Kaikki sujui, mutta lähdin paljon ankeammalla mielellä kuin kioskilta hetkeä aiemmin. Kumman sinä palkkaisit omaan firmaasi?
 Taloussanomat antaa uudenlaisia ohjeita työnantajille: älä palkkaa sitä mukavaa, sosiaalista ja vaikuttavaa tyyppiä. Palkkaa se hiljainen, sisäänpäin kääntynyt hyväsydäminen henkilö. Voi olla usealla tavalla oikealla asenteella liikkeellä.  Työpaikalle moninaisuus on eduksi! Eräs henkilökohtaisena avustajana toimiva nainen töihin mennessään lauleskelee ja juttelee vastaantulijan kanssa siitä, miten mukava on mennä töihin. Asenne tarttuu ja tuo hyvän mielen. Ikävämmältä on tuntunut, kun joissakin puhelinpalveluissa nuori nainen kyselee ja neuvoo ylimielisellä asenteella muuta kuin mitä asiakkaana on kyselemässä. Tämäkin asiakaspalvelija on varmasti työhaastattelussa ollut aivan toisenlainen.  Säilytetään se asenne, mikä on töitä hakiessa ja ensimmäisinä työpäivinä!

- Satu -
PS Tässä löytyy HS:n vinkkejä työhaastatteluun ja blogitekstimme samasta aiheesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti