Sitra
tutki vuonna 2015, miten suomalaiset ovat saaneet viimeisimmän
työpaikkansa. Kyselyyn vastasi 5 000 suomalaista. Noin 70 prosenttia
työnhakijoista oli löytänyt uuden työn muuten kuin avoimeksi ilmoitettua
työpaikkaa hakemalla. Julkisia työnvälityspalveluja hyödyntämällä töitä oli
löytänyt vain alle 10 prosenttia työnhakijoista. Julkisesti avoinna olevat
työpaikat eivät siis kerro läheskään koko totuutta kaikista olemassa olevista
työmahdollisuuksista. Hakemalla töitä vain työpaikkailmoituksiin vastaamalla
joutuu usein kilpailemaan kymmenien tai jopa satojen muiden hakijoiden kanssa.
Sellaisessa joukossa on vaikea
erottua hyvälläkään osaamisella.
Sen sijaan, että selailisi epätoivoisena avoimia
työpaikkoja, on hyvä kääntää näkökulma siihen, missä itse haluaisi olla töissä.
Minkälaisessa yrityksessä tai organisaatiossa omaa osaamista ja omia kiinnostuksen
kohteita voisi parhaiten hyödyntää? Mikä työnantaja kiinnostaa erityisesti?
Minkälaisia tarpeita siellä on? Miten omalla osaamisella voisi vastata näihin
työnantajan tarpeisiin?
Kiinnostaviin työnantajiin voi tutustua nettisivujen ja
sosiaalisen median kautta ja pohtia, mitä lisäarvoa omalla osaamisella voisi
kyseiselle yritykselle tai organisaatiolle tuoda. Sen jälkeen kannattaa laatia
juuri tuohon organisaatioon kohdennettu avoin hakemus tai markkinointikirje,
jossa kerrot omasta motivaatiostasi, kiinnostuksen kohteistasi ja
osaamisestasi. Myöhemmin on hyvä olla puhelimitse yhteydessä ja pyrkiä sopimaan
tapaaminen työnantajan kanssa paikan päälle. Kohdennettu avoin hakemus ja
yhteydenotto työnantajaan kertovat aktiivisuudesta ja motivaatiosta, joita työnantajat
arvostavat. Julkisen rekrytoinnin toteuttaminen on työnantajille työläs ja
aikaa vievä prosessi, johon ryhdytään monesti vasta silloin, kun työntekijää ei
löydetä muilla tavoin. Suora yhteydenotto työnantajiin siis kannattaa.
Duunitorin
tutkimuksen mukaan tärkeimmät rekrytointipäätökseen vaikuttavat
tekijät ovat työntekijän motivaatio työtehtävää kohtaan sekä sopivuus
yrityskulttuuriin. Nämä ovat asioita, joihin voit työnhakijana vaikuttaa, ja
niitä kannattaa tuoda rekrytointitilanteessa aktiivisesti esille. Saman
tutkimuksen tulokset kertovat, että tärkeimmät rekrytointikanavat tänä päivänä
ovat LinkedIn ja Facebook. Seuraa siis kiinnostavien työnantajien sosiaalisen
median tilejä ja pidä huoli siitä, että olet myös itse löydettävissä noista
kanavista ja oma osaamisesi tulee niissä hyvin esille.
Piilotyöpaikkoja voi löytää seuraamalla uutisia: Jos
mediassa kerrotaan yrityksen tai organisaation toiminnan laajenemisesta tai
muuttumisesta, uusille työntekijöille on siellä todennäköisesti tarvetta.
Järjestöpuolella uudet, juuri rahoituspäätöksen saaneet hankkeet tarjoavat
työllistymismahdollisuuksia. Työnhausta ja omista uratoiveista kannattaa
keskustella avoimesti omissa verkostoissa, koska sieltä saattaa löytyä henkilö,
joka on kuullut sinulle sopivasta työmahdollisuudesta tai pystyy suosittelemaan
sinua toivomallesi työnantajalle.
Muistathan, että TE-palvelut tarjoavat monenlaisia
työnhakuun liittyviä valmennuksia, joita voit halutessasi hyödyntää. Niistä
löydät lisätietoa oman TE-toimistosi nettisivuilta.
Verkossa kokoontuvista työnhakuryhmistä löydät tietoa JoBitin sivuilta.
Tsemppiä työnhakuun!
Milla
Lähteet:
Duunitorin kansallinen rekrytointitutkimus 2018: https://duunitori.fi/rekrytointi/rekrytointitutkimus/
Sitran tiedote Uuden työn valmiudet ja
reitit työelämään –tutkimuksesta: https://www.sitra.fi/uutiset/vain-joka-neljas-suomalainen-tyollistynyt-avointa-tyopaikkaa-hakemalla/