TE-puhelinpalvelujen
uraohjauksessa kerättiin 2017 helmi-huhtikuun aikana palautetta puhelin- ja
video-ohjauksessa päättäneiltä asiakkailta noin kuukausi ohjauksen päättymisen
jälkeen. Kyselyn aikana uraohjauksessa päättyi yhteensä 317 ohjausprosessia
(yksi tai useampi keskustelu saman psykologin ja asiakkaan kesken).
Sähköpostiosoite kyselyn lähettämiseksi saatiin 283 asiakkaalta ja kyselyyn vastasi
113 asiakasta, mikä on 40 % sähköpostiosoitteen antaneista asiakkaista ja 36 %
palautekyselyn aikana ohjauksessa päättäneistä asiakkaista. Palaute on pääosin
hyvää ja kannustavaa, samansuuntaista ja vielä parempaa kuin puhelinohjauksen palautekyselyssä
2015. Kehittämisehdotuksiakin saatiin. Hyödynnämme palautteen palvelujemme
kehittämisessä.
Mihin tarpeeseen psykologin uraohjausta
haettiin ja miten ohjaus vastasi tarpeisiin?
Suurin osa
palautetta antaneista tarvitsi ohjausta ammatin ja opiskelualan valintaan ja/
tai työnhakukohteiden ja uravaihtoehtojen kartoittamiseen ja oman aseman
parantamiseen työmarkkinoilla. Osa palautetta antaneista kertoi myös tarkemmin
tarpeistaan. Ohjausta haettiin soveltuvuuden arviointiin, itsetuntemuksen lisäämiseen,
itsetunnon vahvistamiseen, vahvuuksien löytämiseen ja elämäntilanteen
kokonaisuuden huomioimiseen tulevaisuuden suunnittelussa.
Palautetta
antaneista asiakkaista yhdeksän kymmenestä (93 %) arvioi ohjauksen vastanneen
tarpeisiinsa melko tai erittäin hyvin ja yksi kymmenestä melko tai erittäin
huonosti. Palautetta antaneet kuvasivat vastauksissaan saaneensa apua
tarpeisiinsa ammatin, alan ja koulutuksen valinnassa ja/ tai työnhaussa. Suurin
osa palautetta antaneista kuvasi myös ohjauksen psykologista sisältöä,
merkitystä ja hyötyjä. Ohjauksen kuvattiin myös opettaneen
urasuunnittelutaitoja, itsenäistä tiedonhankintaa ja neuvoneen tietolähteille.
Seuraavassa esimerkkejä palautteista asiakkaiden sanoin:
·
Keskustelujen
kautta hahmottui ala, joka vastaa toiveitani ja vahvuuksiani ja jota aion
opiskella. Lisäksi sain itseluottamusta tähän prosessiin ja myös töiden
etsimiseen.
·
Sain
työkaluja omien tavoitteiden ja vahvuuksien löytymiseen ja sitä kautta
työnhakuun ja sopivien työtehtävien hahmottamiseen.
·
Ohjaus avasi
silmäni työhaastattelutilanteista ja herätti melkoista itsepohdiskelua. Sain
myös lisää itseluottamusta ja tuntui oikea suuntakin löytyvän ja selkeä
suunnitelma tulevaisuudelle, ns. varasuunnitelmatkin valmiina.
·
Kävimme
realistisesti läpi eri ammattivaihtoehtoja. Sain vinkkejä myös siihen, miten
parhaiten nykyisessä työssä voisi jaksaa ja jatkaa.
·
"Kokonaiskuvani"
selkiytyi, opin ymmärtämään ja hyväksymään paremmin tilannettani. Sain
kannustusta ja ymmärrystä, joka auttaa minua jaksamaan, sekä konkreettisia
neuvojakin.
·
Selvensi
millaista työtä kannattaa välttää ja millainen työ olisi sopivampi. Ohjaus oli
todella laaja-alaista. Puhuimme paljon myös terveydellisistä seikoista jotka
vaikuttavat työhön.
·
Ohjaus
auttoi ymmärtämään kiinnostuksenkohteideni keskinäistä hierarkiaa, sekä niiden
konkreettisia alakohtaisia sovelluksia. Ohjauksessa tutustuin useampaan uuteen
sivustoon, jotka antoivat lisätietoa minua kiinnostavista aloista. Ymmärsin
ohjauksen ansiosta yhden vaihtoehdon olevan selkeästi yli muiden kaikilla
osa-alueella.
·
Ajatusten
selventämiseen, haaveiden realismiin ja omien ominaisuuksien selvittämiseen.
Testien tulokset tukivat omia ura-ajatuksia.
·
Uusia
suuntaviivoja työelämään, työahdistusta purkamaan oli hyvä saada ns. ammattitaitoinen,
mutta ulkopuolinen korva. Sain varmistusta siihen, mihin suuntaan kannattaa
lähteä ja mitä vaihtoehtoja voi olla.
·
Sain uusia
ideoita, miten voisin hyödyntää edellisiä opintojani ja mitkä uudet opinnot
voisivat edesauttaa työllistymistä.
·
Mitkä
ammatit minulle sopivat ja huomasin että testituloksissa oli tullut vahvuuteni
esille. Tiedän miten toimin seuraavaksi.
·
Erittäin
tärkeä palvelu, joka estää myös ihmisten masennussairautta työttömänä ja
kannustaa hakemiseen.
Miten asiakkaat haluaisivat mieluiten saada
uraohjausta?
Reilu
kolmannes palautetta antaneista asiakkaista haluaisi mieluiten saada
uraohjausta puhelimitse ajanvarauksella ja kolmannes kasvokkain tapaamalla TE-toimistossa.
Joka seitsemäs haluaisi ohjausta puhelimella ilman ajanvarausta ja joka
kymmenes videolla. Yksi palautetta antanut käyttäisi mieluiten verkko-ohjausta
kirjoittamalla, mikä on vasta tulossa palvelumuotona valikoimaan. Kevään 2015
puhelinohjauksen palautekyselyssä vielä lähes puolet asiakkaista halusi
ohjausta mieluiten kasvokkain TE-toimipaikassa tapaamalla. Etäpalvelun
käyttökokemukset ovat kasvattaneet puhelin- ja videovälitteisen ohjauksen
suosiota.
Kehittämisehdotuksia
Asiakkaat korostivat,
että heidän on tärkeä voida valita, millä kanavalla käyttävät uraohjausta.
Muutama palautetta antanut odotti uraohjauksesta konkreettisempaa apua
ajatuksia herättävän ja mahdollisuuksia löytävän keskustelun sijasta.
Uraohjauksen video- ja puhelinohjauksesta tiedottamista toivottiin lisättävän,
kaivattiin parannusta videotekniikkaan ja toivottiin mahdollisuutta
mentorointiin ja vertaistukeen.