Sivut

Sivut

keskiviikko 17. kesäkuuta 2015

Työpaikkailmoituksen tulkitseminen

Työpaikkailmoituksia löydät paljon eri työnhakukanavista, kuten lehdistä, netistä ja useilta sähköisiltä foorumeilta.
Ilmoitusten laatu vaihtelee paljon. Yleisesti ottaen työpaikkailmoituksen pitäisi sisältää tarpeeksi tietoa, olla laadukas ja realistinen. Työhallinnon TE-palvelut.fi sivusto on maininnut seuraavat tekijät, jotka ovat hyvässä työpaikkailmoituksessa: 
Yrityksen ja työnantajan nimi, ammattinimike, tehtävän kuvaus, erityistaidot, koulutusvaatimukset tarvittaessa, työaika, työn alkaminen ja työsuhteen kesto, työpaikan sijainti, palkkaus, yhteystiedot ja hakumenettely.
Selkeään työpaikkailmoitukseen on paljon helpompi lähteä tarjoamaan osaamistaan. Pohdi omia kykyjäsi ja vertaa niitä ilmoituksen vaatimuksiin. Löytäessäsi työpaikkailmoituksen jossa aiempi kokemuksesi, koulutuksesi, sekä muut taidot vastaavat haettavaa henkilöä, olet oikeilla jäljillä! Hyvässä työpaikkailmoituksessa molemmat kohtaavat.


Usein ilmoitukset ovat kuitenkin rajallisia, niille asetettujen tilan vuoksi (lehti ilmoitus yms.). Ilmoituksen tulkinta ja analysoiminen, sekä lisätiedon hakeminen voi olla tällöin keskeisessä roolissa. Vajaavaisen tiedon takia piilee riski, että ylitulkitsee ilmoitusta ja jättää hakematta. Paras tapa tällöin on tarttua puhelimeen, soittaa ja kysyä lisätietoja. Tee päätös vasta yhteydenoton jälkeen, onko työpaikka sinulle sopiva ja tarpeeksi kiinnostava.

Seuraava askel onkin hakemuksen naputtaminen ja lähettäminen, sillä sinähän olet se oikea henkilö hakemaasi paikkaan - vai mitä?
Onnea työnhakuun!

Antti

Tämä kirjoitus on alunperin julkaistu joBitti-sivustolla. Sieltä löydät työnhaun verkkokurssit nuorille työnhakijoille!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti